artikel> Alma-omzet stijgt met 9,7%

Alma verkoopt tot 8% meer maaltijden

De omzet van Alma steeg dit jaar met 9,7 procent. Daarmee keert het studentenrestaurant de dalende tendens om.

Gepubliceerd

De omzet verhoging komt deels door de prijsaanpassing begin dit academiejaar, waar Veto verslag van deed. De twee goedkoopste maaltijden gingen tien cent omhoog. Daarnaast werd het aantal prijscategorieën gereduceerd tot drie.

De stijging van 9,7 procent in de omzet het afgelopen jaar is opmerkelijk. Om te beginnen daalde de omzet van het studentenrestaurant de laatste jaren van ruim 16 miljoen euro naar 15 miljoen.

Daniël Lips, algemeen directeur van Alma, licht toe: ‘De omzet wordt gerealiseerd door de uitbating van de food corners, full service restaurants, automaten en catering activiteiten op de campussen. Dit in Leuven, Limburg en Kortrijk. Vroeger verzorgde Alma ook maaltijden aan Thomas More Mechelen en aan de Sociale School (UCLL), maar die hebben een andere cateraar overgenomen. Dit verklaart de daling in omzet.’

De rol van Alma werd al meermaals in twijfel getrokken. Er werden vraagtekens gezet bij de traditiegetrouwe prijsopslagen en de studentenvertegenwoordigers klaagden over te weinig inspraak in de Raad van Bestuur (zie Veto 4225).

Alma’s boekhouding

Van januari tot november 2016 zijn in er de Leuvense Alma’s in totaal 8% meer maaltijden verkocht dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. De warme maaltijden worden sinds september in drie prijscategorieën aangeboden. De budgetmaaltijd, de laagste prijscategorie, wordt het meest verkocht (38,6%), gevolgd door de middelste prijscategorie (33%) en de duurste prijscategorie (28,3%).

In vergelijking met twee jaar geleden blijft de duurste maaltijdcategorie status quo en is er een lichte toename van de middelste prijscategorie. 5 à 6 % van de omzet komt uit frisdranken en snackautomaten.

Mogelijke verklaringen

‘Een omzetstijging in de uitbatingen heeft met diverse factoren te maken. Ten eerste stijgt het aantal verkochte maaltijden. Ten tweede, als we omwille van de stijging van de levensduurte en de kosten, een prijsaanpassing moeten doen, zorgt dit voor een verhoging van de omzet. Ten slotte zien we een lichte verschuiving naar de middelste categorie van maaltijden, wat eveneens een omzetstijging inhoudt’, legt Daniël Lips uit.

Bram Van Baelen, voorzitter van LOKO, de Leuvense Overkoepelende KringOrganisatie, heeft ook een verklaring: ‘Daarnaast kan de keuze om koninginnenhapje, stoofvlees en spaghetti vast op het menu te zetten, ook meegespeeld hebben in de stijgende groei. Het lijkt dat de kentering rond Alma is ingezet dankzij het harde werk van het personeel.’

Grootse plannen

‘Met de winst die overblijft, kunnen we investeren in mensen en middelen. Zo zal aan het begin van het tweede semester een nieuwe food corner in De Valk zijn deuren openen. Begin volgend academiejaar komt er een nieuw restaurant op Gasthuisberg en het jaar erop is de opening van een food corner in het Quadrivium voorzien’, zegt Daniël Lips.

Daarnaast heeft Alma een nieuwe strategie uitgewerkt. Lips geeft enkele voorbeelden: ‘In het kader van duurzaamheid starten we vanaf het tweede semester met MSC- en ASC-gelabelde vissoorten, dat zijn vissoorten die duurzaam gevangen zijn. We spelen ook in op de noden van studenten: een food truck aan Agora tijdens de blok of de introductie van de ‘broodjesapp’ in Gasthuisberg, waarbij je een broodje op maat kan bestellen met je smartphone.’

Er staat heel wat in de steigers bij Alma. Nu is het wachten op de uitvoering.

Powered by Labrador CMS