Hoe duurzaam is de Alma van de toekomst?

Duurzame soep trekt door Leuvense straten

05 December 2016
Artikel
Auteur(s): Tim Van Roey
In de week van 21 november trok de bakfiets van Love Leuven door de Leuvense straten om gratis duurzame soep uit te delen. Hoe kwam dit initiatief tot stand en hoe duurzaam is de Alma-soep nu echt?

Twee weken geleden was in diverse Alma-restaurants duurzame soep gratis verkrijgbaar. Ook werd er in vier Leuvense straten ’s avonds soep uitgedeeld. Deze campagne maakte deel uit van Love Leuven, een initiatief dat al sinds 2014 bestaat. Het is een samenwerking van de stad Leuven, de universiteit en de hogeschool UC Leuven-Limburg om Leuvenaars en studenten dichter bij elkaar te brengen. Dit academiejaar staat in het teken van duurzaamheid en het klimaatneutrale.

Vergeten groenten

De nadruk voor de warme wintersoep lag op vergeten groenten. Zo was er onder andere pastinaaksoep te krijgen. Ook kreeg elke straat bezoek van duurzaamheidsexperts, zoals het Green Office, het duurzaamheidspunt voor studenten en personeelsleden aan de universiteit. De soep werd gemaakt door studentenrestaurant Alma, dat voor deze gelegenheid samenwerkte met De Wikke, een duurzaam tuinbouwproject aan de Abdij van ’t Park in Heverlee.

'Duurzaamheid is incontournable geworden en wij willen daarin meespelen.'

Daniël Lips, CEO van Alma

Hoe zit het bij Alma?

Bij Alma denkt men na over duurzaamheid, althans zo stelt Daniël Lips, algemeen directeur van Alma: 'We hechten absoluut belang aan het duurzaamheid. Het is een thema dat incontournable is geworden en wij willen daarin meespelen. Zo vonden we de soepweek een prachtig idee: de groenten van De Wikke gecombineerd met milieuvriendelijk transport, de bakfiets.'

Ook buiten die ene week wordt er bij Alma op het duurzame gelet. 'Er is zeker aandacht, maar het gebeurt step-by-step. Zo kan je niet alleen soep eten in Alma en zijn foodcorners, maar zijn er ook soepronden. Diensten van de KU Leuven kunnen soep bestellen om een gezamenlijk soepmoment te hebben. Zo willen we op termijn die soepronden ook duurzamer maken door bijvoorbeeld met de bakfiets die soep te verdelen', aldus Lips.

'We vervullen ook een sociale rol en zullen een balans moeten vinden tussen duurzame producten aanbieden en betaalbare prijzen'

Daniël Lips, CEO van Alma

Buiten de soep is het zeker de bedoeling om ook duurzamere voeding te gaan brengen. Dat is echter nog niet voor morgen. Alma wil alle mogelijkheden bespreken met studenten (zie Veto 4308). Zo vertelt Lips: 'Duurzamere producten zijn vaak ook duurder. We vervullen ook een sociale rol en zullen een balans moeten vinden tussen duurzame producten aanbieden en betaalbare prijzen.' Bij de duurzamere producten zou het accent liggen op vegetarische producten, gezonde voeding, minder suikers en vetten …

Alma houdt goede contacten met het stadsbestuur. Zo is er regelmatig buurtoverleg met onder andere Alma 2, mensen uit de buurt en het rectoraat. Tijdens een van die ontmoetingen werd het ballonnetje opgelaten van de duurzame soepweek.

Toekomstmuziek

Voor de toekomst ziet Alma duurzaamheid als een continu project waarbij ze zichzelf steeds moeten verbeteren. Zo komen in februari de 40 Dagen Zonder Vlees er weer aan en dan zullen duurzame, vegetarische en gezondere voeding in de kijker staan. Bij de vorige editie werden er dagelijks twee vegetarische maaltijden aangeboden in plaats van één. Het proefproject met de soep kan mogelijk uitgebreid worden in de toekomst. De evolutie naar volledige duurzaamheid zal zeer geleidelijk verlopen.

In het verleden waren al positieve evoluties te bemerken. Zo daalde van 2014 tot 2015 de hoeveelheid organisch afval van 125 naar 90 ton. Toen bleek ook dat duurzaamheidsinspanningen en financiële beperkingen vaak botsen. De toekomst zal uitwijzen of het ditmaal ook het geval is.

'De duurzame evolutie zal step-by-step gebeuren'

Daniël Lips, CEO van Alma