KU Leuven voert vrijwillige klimaatbijdrage voor vluchten in

Personeel kiest zelf of het de bijdrage betaalt

26 november 2018
Artikel
Auteur(s): Tijs Keukeleire
Vliegen naar een conferentie in New York kan 25 euro duurder worden, naar Madrid 10 euro. Waar dat geld naartoe gaat, kiezen de betalers zelf.

Het ‘menu’ waaruit de werknemers een bestemming voor hun geld kunnen kiezen, bevat vier opties. Het gaat om een herbebossingsproject in Afrika, een wind- en zonne-energieproject in India via de vzw Carbon+Alt+Delete en twee interne projecten: betere videoconferencing-infrastructuur binnen de universiteit zelf en steun aan onderzoeksprojecten over CO2-mitigatie.

‘Nu laten we nog de keuze, maar we gaan dit jaar de discussie voeren hoe we het het volgende jaar best aanpakken’, zegt Karel Van Acker, professor circulaire economie en voorzitter van de duurzaamheidsraad. ‘Misschien verdwijnt de keuzeruimte volgend jaar dus om ons te kunnen concentreren op een specifiek project.’

Jeroen Vancraen, voorzitter van Humasol, is in de eerste plaats enthousiast. ‘Het is geweldig dat de KU Leuven deze eerste stap neemt, we vinden dit een fantastisch initiatief. Maar het blijft natuurlijk een vrijwillige bijdrage. We hopen daarom dat de KU Leuven in de toekomst dit zelf gaat compenseren. Voor een Europese vlucht gaat het tenslotte maar om een kleine 10 euro.’

'Het draagvlak is hier misschien wel groter dan in een standaardbedrijf, want hier zijn meer mensen ermee bezig'

Jeroen Vancraen, Humasol

‘We zijn nog maar bezig van oktober: dit jaar is echt om te zien wat de reacties zijn’, zegt Karel Van Acker. ‘Duurzame maatregelen zomaar opdringen, dat werkt niet. Onze hoop is dat na dit jaar de universiteit als gemeenschap kiest om de bijdrage standaard te maken. Maar dat hangt natuurlijk af van het enthousiasme.’

Van Acker zegt niet vooruit te willen lopen op de discussie. Vancraen: ‘Ik vind het moeilijk in te schatten, maar ik vermoed dat het personeel gemiddeld gezien geen voorstander gaat zijn van een verplichte bijdrage. Alhoewel, het draagvlak is hier misschien wel groter dan in een standaardbedrijf, aangezien we op deze innovatieve universiteit continu bezig zijn met de wereld van morgen.’  

Witte en grijze lijst

Maar meer geld vragen voor een vlucht, betekent niet per se dat proffen minder zullen vliegen. ‘Vliegen is nodig en zal nodig blijven: we zijn een internationale universiteit’, vertelt Van Acker. ‘We moedigen videoconferencing zoveel mogelijk aan, maar fysiek aanwezig zijn op een conferentie is echt belangrijk om contacten te leggen.’ 

'Fysiek aanwezig zijn op een conferentie is echt belangrijk om contacten te leggen'

Karel Van Acker, Duurzaamheidsraad

Voor de korte afstanden is er wel een ‘witte’ en ‘grijze’ vlieglijst. ‘Op de witte lijst staan bestemmingen als Londen of Parijs, steden waar je sneller met de trein geraakt dan wanneer je de vluchtduur plus drie uur neemt. Voor deze steden bieden we simpelweg geen vluchten voor aan.’

Op de grijze lijst staan steden als Bordeaux, Birmingham, Berlijn of Hannover. ‘Daar geraak je mits een ietwat lange rit wel aangenaam met de trein. Maar we bieden wel nog vluchten aan’, aldus Van Acker.