Nieuwe Toledo bekoort sommige studenten niet

"Vorige versie was 1000 keer beter"

15 February 2016
Artikel
Auteur(s): Roderik De Turck
De nieuwe versie van Toledo lokt op Facebook meer negatieve dan positieve reacties uit. Het Toledoteam plant een feedbackronde na twee maanden van gewenning.

De KU Leuven lanceerde vorig semester al een beta-versie van de nieuwe Toledo die voor alle studenten toegankelijk was. Sinds dit semester krijgen studenten die nieuwe versie standaard te zien. Meteen een aanleiding voor sommigen om hun ongenoegen te uiten.

“Nog altijd even gebruiksonvriendelijk en tijdsinefficiënt… Stimuleert alvast om er minder gebruik van te maken” valt er te lezen op de facebookpagina van de KU Leuven. Wat verder staat dan weer “een ramp op mobiel toestel” en “onoverzichtelijk en zeer lastig om tot in het KU Loket te geraken.” Anderen formuleren hun ongenoegen dan weer met de nodige humor: “De grootste uitdaging sinds mijn inschrijving!”

Feedback

“De feedback wordt gecapteerd,” reageert Wim Machiels van het Toledoteam. “Het product zelf houden we twee maand live zodat de studenten er aan kunnen wennen. Het is een verandering en ook al is iets beter, kost het vaak moeite om dat te verwerken. De meeste negatieve reacties vallen dan ook te kaderen onder de noemer 'het is wennen'," vervolledigt Machiels zijn uitleg.

Binnen een aantal maanden gaat het Toledoteam terug actief een feedbackronde organiseren. Toch wil Machiels alvast benadrukken dat over alle veranderingen aan Toledo lang is gediscussieerd, ook met studenten bij. “Nog voor de betaversie gelanceerd is, zijn we naar de studenten getrokken met mock-ups,” aldus Machiels.

Ook Pieter Van den Berghe, ICTS-verantwoordelijke bij de Studentenraad KU Leuven, lijkt niet onder de indruk van de bezwaren. “Op de facebookpagina van de KU Leuven zijn wat negatieve reacties gekomen, maar zelf hebben wij geen klachten binnengekregen. Ik stel mij vragen bij hoe relevant die reacties zijn.”

"De meeste negatieve reacties vallen dan ook te kaderen onder de noemer 'het is wennen'"

Wim Machiels, Toledo-team

Machiels kan zich wel vinden in enkele bezwaren en heeft alvast een paar suggesties: “Het klopt dat de blokken overweldigend kunnen overkomen. De lijstweergave die je kan selecteren helpt daarbij.”

Studenten kunnen nog steeds kiezen voor de oude versie van Toledo. “Als veel studenten voor de klassieke weergave kiezen, zijn we gefaald in onze opdracht,” besluit Machiels.

Te weinig mankracht

Een app voor Toledo zal er alvast niet komen. De ontwikkeling en het onderhoud van een app voor drie besturingssystemen (Apple, Android en Microsoft) blijkt te veel gevraagd. “We hebben daarvoor eenvoudigweg de mankracht niet. Ons team bestaat maar uit 11 personen,” legt Machiels uit.

Van den Berghe toont veel begrip voor de beslissing: “De nieuwe Toledo past zich al aan aan de schermgrootte, waardoor mobiel surfen zeer gemakkelijk wordt.”