Poetry slam: het nieuwe, populaire genre

Zeg het met woorden

02 December 2015
Artikel
Auteur(s): Emma Caeyers
In oktober vond het BK Slampoetry plaats in Brussel. Simon Raket won de titel. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want deze nieuwe vorm van performance dichtkunst is absoluut niet “easy”.

“Het schrijfproces is ééntje van schrappen,” vertelt Kevin Amse, deelnemer aan het BK en oprichter van het Gentse collectief Slambacht. “Bij poetry slam ligt de nadruk op de performance en de inhoud van de voorgedragen tekst.”

Slammers worden vaak vergeleken met boksers die met hun tekst rake klappen uitdelen. In het kader van een competitie moeten ze in een korte tijdspanne, vaak drie minuten, zowel de jury als het publiek proberen te overtuigen.

“Je moet je goed bewust zijn met wie je te maken hebt. Zo kan je op het publiek inspelen om je tekst extra kracht bij te zetten,” vertelt Martijn Nelen, vice-kampioen poetry slam. “Want in tegenstelling tot gewone poëzie, valt het medium van papier weg en sta je in direct contact met het publiek. Het enige wat je nodig hebt, is een tekst en een luisterend oor. Slam kan een alternatief zijn voor de klassieke poëzie en het rappende genre in de hiphop.”

TOEGANKELIJK

"Poetry slam is een toegankelijk genre,” vindt Kevin. “Slams worden georganiseerd in café’s, de toegang is meestal gratis en de inschrijvingen staan open voor iedereen. Ook de inhoud zelf is meestal erg toegankelijk. Vaak zijn het maatschappijkritische teksten of wordt verhaald over persoonlijke kwesties waarin anderen zich kunnen herkennen.”

Ook in Leuven houden jongeren zich bezig met het populaire genre. “Het mooie aan poetry slam is dat het publiek effectief luistert naar de inhoud van je tekst, wat vaak bij hiphop een beetje verwaarloosd wordt,” zegt de Leuvense slammer Jan Asselberghs “Je kan je niet verbergen achter woorden, je moet iets te zeggen hebben.”

“Het enige dat je nodig hebt, is een tekst en een luisterend oor”

Martijn Nelen, vice-kampioen poetry slam 2015

Als onderwerp van zijn thesis bekijkt Asselberghs hoe poetry slam jongeren kan vormen. “Jongeren kunnen zeggen waar ze voor staan, ze hebben een stem gekregen om te vertellen wat hen dwars zit. Dat kan zelfs therapeutisch werken. Vooral de sfeer van zo’n avond spreekt aan, er zijn geen barrières.”

ABSOLUTE VRIJHEID

Iedere slammer kiest vrij het ritme, de flow, van zijn performance. “Dat je als performer zonder beat op het podium staat, maakt dat je vrijer bent wat het ritme betreft,” vertelt Tom Demuynck, mede-slambachter. “Het hoeft niet altijd de boem-boem-tak te zijn van de hiphop en er wordt niet in maten geteld. Dus je mag al eens “uit de maat” gaan om je punt te maken.”

”Er kan ook gebruik worden gemaakt van stijlfiguren, rijmvormen,“ gaat Demuynck verder, “maar vooralpunchlines maken indruk. De klemtoon binnen de performance kan dus verschillen naargelang de slammer.”