Terreurmaatregelen en besparingen zetten openbaar vervoer onder druk

Poortjes aan het station: JA; Hogere prijzen: NEE

22 February 2016
Artikel
Auteur(s): Karel Peeters
Toegangspoortjes in Leuven zijn misschien binnenkort realteit. Een stijging van de buspas niet, dat verzekert schepen voor studentenzaken Bieke Verlinden.

Minister van Mobiliteit Galant (MR) deed begin deze maand een voorstel om toegangspoortjes en bagagecontrole te installeren in de Brusselse stations. Bij dreigingsniveau 3 zouden er ook mobiele poortjes worden voorzien in het station van Leuven. Er is weinig tegenstand, zelfs niet vanuit de studentenvertegenwoordiging.

Delphine Ramon, Mobiliteitsmandataris voor LOKO (Leuvense Overkoepelende Kringorganisatie, red.), legt zich neer bij mogelijke poortjes in Leuven. “Ik vrees dat als dat van bovenaf (de federale overheid, red.) komt, we daar niets aan kunnen veranderen.”

Het plaatsen van poortjes is voor schepen van studentenzaken Bieke Verlinden alvast geen groot probleem. Vele grootsteden doen het vandaag al. “Als dat goed georganiseerd is, kan dat geen probleem vormen. In Brusselse metrostations staan vandaag de dag al poortjes. In grootsteden zoals Londen is het zelfs de norm.”

Studentenregister

Verlinden vindt dat andere maatregelen effectiever zullen zijn in Leuven. “In het kader van de terreurdreiging onder niveau 3 is het belangrijk personen snel te kunnen traceren en tegenhouden. We worstelen daar toch mee, gezien het vrij gemakkelijk is om een kot te huren en zo in de anonimiteit te belanden.”

Verlinden denkt dan aan een algemeen register om de anonimiteit te bestrijden. “Het zou goed zijn om op een meer efficiënte manier naar een sluitend systeem te gaan. Dan gaat het over een studentenregister, zoals het vreemdelingenregister, waar alle studenten en koten in staan.”

“Tegen een hogere prijs voor de buspas zullen wij strijden”

Delphine Ramon, LOKO mobiliteit

Abonnementen stijgen niet

Nu de NMBS moet besparen, zijn er ook stemmen die de prijs van de abonnementen willen verhogen. Daar zal Ramon als vertegenwoordiger van de Leuvense student wel tegen strijden. “Tegen een verhoging van de prijs van de buspas, studentenabonnementen afvoeren, daar zullen we wel hevig tegen strijden. Voorlopig is daar nog geen sprake van.”

De studentenschepen wil dan ook de studenten geruststellen die zouden denken dat de prijs van de buspas weer zou opslaan. “De buspas wordt betaald door de stad en de universiteit. Wij hebben alvast een akkoord dat die prijs niet zal stijgen, integendeel.”

De prijs die aan de student wordt aangerekend is een peulenschil in vergelijking met de effectieve kostprijs, maar als De Lijn haar prijs verhoogt, zal de stad die niet doorvoeren, verzekert Verlinden. “Wij vragen een forfait en we hebben als stad gesteld dat als de lijn verhogingen zou doorvoeren wij die niet doorrekenen aan de studenten. Dat is een engagement vanuit de stad dat wij willen eerbiedigen, tenzij de factuur ondragelijk wordt.”

Veel studenten gebruiken de bus om zich te verplaatsen binnen Leuven. Vroeger kon een student gratis een buspas aanvragen, sinds vorig jaar kost die 20 euro. Verlinden vindt dat een schappelijke prijs. “In de stad zelf kan je fietsen, maar ook daar is de bus belangrijk voor studenten die reizen van faculteit naar faculteit of bijvoorbeeld naar Gasthuisberg. De bus is een ideaal en geschikt medium voor onze stad en 20 euro is zeker een schappelijke prijs. Die prijs is gebaseerd - via een heel ingewikkelde formule - op de busprijs van de buzzypas.”

“De bus is een ideaal en geschikt medium voor onze stad ”​

Bieke Verlinden, schepen studentenzaken

Iedereen gejost

De terreurdreiging heeft gevolgen voor ons allemaal, niet alleen voor de studenten, benadrukt Ramon. Zij zullen met de poortjes moeten leren leven. “De terreurdreiging raakt iedereen en iedereen ondervindt daar de consequenties van, niet enkel de student die in het weekend naar huis gaat. Ook de gemiddelde burgers die ergens naartoe moeten ondervinden de gevolgen van de terreurdreiging, niemand kan hier onder uit.”

Verlinden twijfelt aan het nut van de poortjes voor terreurbestrijding. “In het verleden hebben die poortjes nog niet bewezen dat ze effectief zouden werken tegen terroristen.“

Dat het plaatsen van toegangspoortjes voor vertraging zal zorgen is onvermijdelijk. Ramon meent dat de studenten echter de trein zullen blijven nemen, ongeacht extra vertragingen. “Het hangt af hoeveel vertraging dat zou veroorzaken, dat weten we nu nog niet. Ik zie het niet gebeuren dat studenten zouden overschakelen op de wagen om zich te verplaatsen. Parking vinden in Leuven is namelijk helemaal niet evident.”

“Ik denk dat het veel studenten tijd zal kosten”​

Delphine Ramon, LOKO mobiliteit

Verlinden meent dat zelfs mét poortjes het openbaar vervoer nog altijd de manier is om zich te verplaatsen van en naar Leuven. “Het openbaar vervoer moet nog steeds gestimuleerd worden. Het zou absurd zijn mocht het openbaar vervoer niet het voornaamste vervoersmiddel zijn om te pendelen van en naar Leuven.“

Ramon benadrukt dat veel zal afhangen van de concrete uitwerking. “Ik denk dat het veel studenten tijd zal kosten. Maar dat zal afhangen van de concrete implementatie. De controles zouden niet plaatsvinden voor verplaatsingen van perron tot perron. Er zou enkel gecontroleerd worden bij het binnengaan van het station.”

Verlinden vraagt zich wel af of de poortjes er effectief zullen komen.”Ik weet niet echt hoe serieus dat voorstel is en in welke fase van het wetgevend proces dat zich bevindt. Wat zijn de bijkomende maatregelen? Zal men extra personeel voorzien,” vraagt Verlinden zich af.