Jazz en rap verenigd bij Greetings from Mercury

Een goed uitgebalanseerde miks

Greetings from Mercury brengt een serieuze streep jazzmateriaal, bijgekleurd door een rapper van dienst. Het zijn verrassende muzikanten die overduidelijk een nieuwe wind laten waaien door wat men doorgaans het jazzwereldje pleegt te noemen. Volgende week woensdag is het kwintet voor de derde keer in iets meer dan een jaar tijd te gast in Leuven.

Frontman en tenorsaxofonist Jeroen Van Herzeele houdt ervan steeds net iets anders te doen dan wat men verwacht. Met deze nieuwe kombinatie van muzikanten is hij er weer in geslaagd het jazzwereldje aardig rond de oren te slaan. De docent saxofoon en ensemble van het Brusselse conservatorium trekt met zijn jongste cd Continuance de lijn van de vorige opnames door en bevestigt zijn reputatie als een van de meest innovatieve jazzsaxofonisten van België. Dat hij inderdaad grensoverschrijdend is, mag blijken uit de onderscheidingen die hij het afgelopen jaar in ontvangst mocht nemen. In Frankrijk werd hij bekroond met de prestigieuze Franse Django d'Or en in België was dat de Louis Paul Boon-prijs.

Van Herzeele's basisidee voor Greetings from Mercury was muziek te maken die drijft op ritmes. Sinds die eerste cd heeft de groep duidelijk aan kracht en dinamiek gewonnen. Het resultaat van enig denkwerk en een geniaal en soms gedurfd samenspel. Wat de muziek zo intrigerend maakt, is de kombinatie van de verschillende muziekstijlen: jazz, rap, funk en oosterse klanken. De sitarmuziek, die af en toe in het geheel ingepast wordt, kan allerminst alledaags genoemd worden en slaat zo een brug tussen de zwarte jazz en sfeermuziek uit het Midden-Oosten. De rap verbindt de jazz, vanouds een elitair muziekgenre, met jongerenkultuur en kan zo de muziek wat toegankelijker maken. Spijtig is echter wel dat de muziek op veel ogenblikken door de rap overstemd wordt. Dat is vooral jammer omdat die rap helemaal niet zo vernieuwend en origineel is als de muziek.
Jeroen Van Herzeele werkt voor dit projekt samen met enkele geniale muzikanten. Drummer Stéphane Galland is gekend van Aka Moon, dat andere wonderkind van de Belgische jazz. Deze fabuleuze drummer weet steeds opnieuw met erg verrassende en innovatieve ritmes voor de dag te komen. Bovendien drijft de muziek op zijn ritmes, wat het geheel een erg dansbaar karakter geeft. Peter Hertmans is, net als Van Herzeele, leraar aan het Brusselse conservatorium en koördinator aan het Leuvense Lemmensinstituut. Ook hij won diverse prijzen waaronder een award voor de beste solist op een Pools jazzfestival.
Het voorprogramma wordt verzorgd door Trancejazztical, een Kortrijkse formatie die het midden houdt tussen Frank Zappa, Ozric Tentacles en Herbie Hancock. Zij zweren bij puur instrumentale muziek met een hoog improvisatiegehalte. Ondertussen is het geheel wat toegankelijker geworden, onder meer doordat de improvisatie wat naar de achtergrond werd verwezen. De heren hebben een stevige live-reputatie verworven door enkele goede voorprogramma's van onder andere Soul Coughing en Consolidated.
Greetings from Mercury brengt ritmisch gedreven muziek, goed uitgebalanseerd, komplex en tegelijk toegankelijk. Kortom: virtuoos, vol verrassingen en ver weg van de platgetreden paden.
Katelijne Beerten
Greetings from Mercury konserteert op woensdag 23 februari om 20u in de Minnepoort. Tickets 360/450, op 016/222113, of bij CC Leuven.
Samen met cd-winkel Campus is er een promotie-aktie: cd en kaartje voor het optreden tezamen kosten 1000 frank in plaats van 1200 frank. Verkrijgbaar zowel in de winkel als aan de kassa van het CC.
Veto geeft twee vrijkaarten weg aan de vijf eersten die zich woensdag aanbieden in het redaktielokaal en onze redaktiesekretaris het hof weten te maken.



Inhoud