artikel> Denk verder dan je bed

De Think Abroad Month wil studenten verenigen

Op 13 februari ging de Think Abroad Month van start. Het evenement wil de kloof tussen internationale en Leuvense studenten dichten aan de hand van allerlei activiteiten.

Gepubliceerd

In Leuven loopt van 13 februari tot 13 maart de Think Abroad Month. In samenwerking met LOKO Internationaal, een onderdeel van de Leuvense studentenkoepel, organiseren verschillende kringen en verenigingen activiteiten om lokale en internationale studenten met elkaar in contact te brengen. Het concept is dit jaar aan zijn vijfde editie toe en voor de gelegenheid is er gesleuteld aan de uitgangspunten van de resem activiteiten.

Vroeger lag de focus op het warm maken van Belgische studenten voor een buitenlandse ervaring, door in gesprek te treden met internationale studenten die enthousiast kunnen vertellen over hun thuisland. Dit jaar echter werd gekozen voor een andere aanpak: De organisatie zet in op het effectieve contact tussen beide groepen. Zo wil LOKO Internationaal vriendschappen over de grenzen heen smeden, in discussie treden met culturen die er andere waarden op nahouden en zo een mondialer gericht gedachtegoed ontwikkelen.

Nieuwe focus

Met dit intercultureel contact als uitgangspunt worden studenten evenzeer warm gemaakt om hun horizonten te verruimen en het buitenland op te zoeken, zeker als ze connecties hebben gevormd die afkomstig zijn uit het land in kwestie. Deze nieuwe focus van de Think Abroad Month lijkt dus een logische zet in de evolutie van het concept, al is het allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. ‘Hoewel we dit jaar nog wat moeten aftasten op welke manier we deze frisse aanpak concreet en interessant kunnen maken, stellen we wel vast dat er veel geïnteresseerden zijn voor de evenementen. We kunnen toch al van een zeker succes spreken’, aldus Filip Fedorowicz, internationaal coördinator LOKO.

Het project stimuleert eveneens het contact tussen lokale verenigingen en internationale studentenbewegingen die actief zijn in Leuven. Joint events kunnen zo tijdens deze maand fundamenten bieden om toekomstige samenwerkingen op te bouwen. Op die manier worden de doelstellingen van de Think Abroad Month op verschillende niveaus nagestreefd.

De activiteiten die op poten worden gezet zijn van een dergelijk gevarieerde aard dat iedereen wel ergens zijn gading kan vinden: je kan je wagen aan Afrikaanse gastronomie, een cocktailworkshop, een karaoke-optreden, degustaties van bier of Chinese thee, een filmfestival met documentaires over Latijns-Amerika, een internationale cantus of diner enzovoort.

Zelfs Alma draagt haar steentje bij door elke week een culinaire specialiteit van een bepaald land op de kaart te zetten. Zo kan je op een druilerige Belgische winterdag dromen van verre oorden met een authentiek gerecht van Peru of Vietnam voor je neus. Kortom, een rijk scala aan mogelijkheden dient zich aan op om de komende weken weer een beetje meer wereldburger te worden.

Powered by Labrador CMS