artikel> Zeven bekende en minder bekende regels waar de Leuvense fietser rekening mee moet houden

De Zeven Fietshoofdzonden

De Leuvense student houdt van zijn stalen ros. Speciaal voor al onze fietsende vrienden een 'best of' van de fietshoofdzonden.

Gepubliceerd

Wie weekbudget niet aan boetes wil zien opgaan, neemt beter eens een kijkje in het verkeersreglement voor fietsers.

Meer weten over de Leuvense mobiliteit ? Veto heeft een heus mobiliteitsdossier.

Zonde 1: Gij zult niet stapelzat op uw fiets kruipen.

De student en alcohol, ze gaan toch zo goed samen.

Wie zichzelf echter half comateus drinkt, kruipt daarna beter niet meer op zijn trouwe tweewieler. 'Wie met een fiets rijdt is een bestuurder volgens de wet', legt de studenteninspecteur Rik De Langhe uit. Concreet betekent dat dat zat fietsen niet oké is. Nog concreter betekent dat je door drink 'n drive zelfs je autorijbewijs (!) kan kwijtraken.

Zonde 2: Gij zult niet met twee personen op één fiets zitten

‘Spring maar achterop bij mij, achterop mijn fiets.' Gers Pardoel mag het nog zo lief aanbieden, je naar huis laten brengen door een (nog nuchtere) vriend/vriendin/kotgenoot/lief is verboden. ‘Met twee op een fiets zitten is niet goed voor de stabiliteit en je achterwiel vindt het vaak ook niet leuk als je iemand meeneemt', vertelt De Langhe. Een ritje met de fietstaxi kan je trouwens ook zuur opbreken: De boetes bedragen minstens 55 euro.

Wie tegen de richting in fietst, mag zich aan een gepeperde rekening van 165 euro verwachten.

Zonde 3: Gij zult nooit tegen de richting rijden

Wie ooit al te laat is geweest voor de les heeft het wel al eens gedaan: dé verkeersovertreding waar elke student zich wel eens aan bezondigt: in tegengestelde richting rijden.

De Langhe toont echter enig begrip voor deze overtreding. ‘Leuven kan in het begin erg verwarrend zijn voor nieuwe studenten.’ Daarom zet de politie in de eerste weken van het academiejaar extra veel in op preventie. ‘We voeren in de eerste plaats een campagne om een gezonde reflex bij de studenten aan te leren', stelt de Langhe. Wie echter hardleers is, mag zich aan een gepeperde rekening van 165 euro verwachten. Misschien toch beter even afstappen?

Zonde 4: Gij zult nooit zonder licht fietsen

Fiat Lux! Het is niet enkel onze lieve heer die graag licht ziet, ook de politie wil studenten met werkende lichten. ‘Wie zonder licht rijdt, is haast onzichtbaar voor andere weggebruikers.’ In het donker fietsen kan je daarenboven trouwens aardig wat kosten: 55 euro is het tarief voor rijden zonder fietslichten. Dus ook al houdt je lawaaierige dynamo de hele buurt wakker: lichten zijn altijd verplicht.

Zonde 5: U zult uw handen altijd aan het stuur houden.

'Kijk mama zonder handen!' Fietsen zonder handen staat misschien wel stoer, het is vooral gevaarlijk. Wanneer je druk een sms aan het sturen bent naar je lesgenoot ('welk lokaal is die les nu???') kan je onmogelijk gecontroleerd sturen of remmen. ‘De wegcode schrijft voor dat een bestuurder te allen tijde controle moeten hebben over zijn voertuig', zegt De Langhe.

‘Theoretisch gezien kan je geflitst worden met de fiets'

Rik De Langhe, studenteninspecteur

Zonde 6: Gij zult uw snelheid matigen

Kan je geflitst worden met je fiets? ‘Theoretisch gezien kan dat', antwoordt De Langhe. ‘De hele Leuvense binnenstad is een zone dertig, een snelheid die gehaald wordt als je als een volleerde wielrenner de Naamsestraat afrijdt.’

Zonde 7: Gij zult (soms) niet fietsen in een voetgangerszone

Fietsen in de voetgangerszone is een complexe aangelegenheid. ‘In een voetgangerszone, zoals de Muntstraat, mag je niet fietsen', stelt De Langhe. Er zijn echter uitzonderingen. ‘Als er een bordje staat dat fietsten toelaat, mag je voorzichtig door de voetgangerszone. Dat is bijvoorbeeld het geval op de Grote Markt.’

Helemaal ingewikkeld wordt het in de winkelstraten. Zo mag je in de Diestestraat en de Mechelsestraat niet fietsen tussen 11.00 en 18.30. De Lange houdt het echter simpel: ‘Als de winkels open zijn mag je er niet in fietsen.’ Ook hier moet je 55 euro ophoesten.

Powered by Labrador CMS