recensie> Bucky en Betsy in een muzikale vechtscheiding

Musical 'De Rozenoorlog': entertainende echtbreuk

'De Rozenoorlog', de nieuwe musicalproductie van Judas TheaterProducties hield afgelopen weekend halt in de Leuvense Schouwburg.

Gepubliceerd

De Rozenoorlog van Judas TheaterProducties speelde op 14 en 15 januari in de Leuvense Schouwburg. De voorstelling is nog tot 5 februari te zien op verschillende plaatsen in Vlaanderen.

Op 18 november ging de productie, geregisseerd door Frank Van Laecke, al in première in Antwerpen. De Leuvense musicalliefhebber moest wat meer geduld aan de dag leggen, tot vorig weekend. De affiche van De Rozenoorlog is alvast veelbelovend: de tekst is van de hand van Allard Blom en de muziek, geschreven door Sam Verhoeven, wordt verzorgd door een driekoppig orkest onder leiding van Thomas Vanhauwaert.

Wie een spektakelmusical als Kuifje en de Zonnetempel, Daens of ‘14-’18 verwacht, drie eerdere succesvolle producties van Van Laecke, zal van een kale reis thuiskomen. Decorwissels zijn beperkt tot het verplaatsen van enkele stoelen en zo goed als alle nevenpersonages worden - schijnbaar zonder enige moeite - gespeeld door Myriam Bronzwaar (Julia uit Thuis), Marc Lauwrys en Laura Seys. Dat gaat gelukkig niet ten koste van de kenmerkende musicaldynamiek.

Toch is De Rozenoorlog anders dan een prototypische musicalvoorstelling. Zo krijgen we geen sprookjesachtig liefdesverhaal met happy end te zien, maar wordt de romantische ouverture, gezongen door de vertellers, bruusk verstoord door het ruziënde echtpaar Van Rozen.

Het verhaal is gebaseerd op het boek The War of the Roses van Warren Adler dat in 1981 verscheen en reeds onder dezelfde titel werd verfilmd. In de musicaladaptatie worden de hoofdrollen vertolkt door Lucas Van den Eynde en Maike Boerdam, die we respectievelijk kennen als Bucky uit ‘Het Eiland’ en Betsy uit ‘Big en Betsy’. Hier kruipen ze in de huid van Bob en Barbara Van Rozen, een doorsnee koppel met twee kinderen, een hond, een kat en een huis.

Kat-en-muisspel

Nadat de kinderen het huis uit zijn en mevrouw Van Rozen de werken aan datzelfde huis heeft afgerond, raakt het huwelijk in het slop en vraagt Barbara de scheiding aan. De inzet? Het huis natuurlijk. Hoewel de advocaten van beide partijen in het lied Hou je stil hun cliënten aanraden zich koest te houden, ontspint zich een ware oorlog.

Het perfect symmetrisch opgestelde interieur van de Van Rozens vraagt er bijna om in tweeën verdeeld te worden en ten prooi te vallen aan een kat-en-muisspel. Bob en Barbara doen de naam ‘vechtscheiding’ alle eer aan: ze kennen geen genade en proberen elkaar op allerhande inventieve en vooral kostelijke manieren het huis uit te pesten, tot groot jolijt van de toeschouwer. De spanning blijft hangen, tot man- en vrouwlief elkaar uiteindelijk niet de kast, maar wel de kroonluchter op jagen, met alle gevolgen van dien.

Er is voor elk wat wils in De Rozenoorlog: zowel de muziekminnaar als de billenkletser komt aan zijn trekken. De makers bedienden zich van humor variërend van voor de hand liggende moppen à la F.C. De Kampioenen tot absurdisme in de stijl van Wim Helsen. Alleen in een zwarte komedie met musicaljasje kan een echtbreuk zo entertainend zijn.

Powered by Labrador CMS