artikel> Beeld zoekt koloniaal geweten

Opening Afrika Filmfestival: over kunst na de kolonies

Vrijdag opende het Afrika Filmfestival met een conferentie over hoe de koloniale herinnering aanwezig blijft in onze beeldcultuur. De namiddag kreeg niet altijd de diepgang die het had kunnen hebben.

Het Afrika filmfestival, dat al aan zijn 21ste editie toe is, wil een internationaal platform bieden voor Afrikaanse kwaliteitsfilms. Het festival loopt dit jaar van 11 tot 26 maart in verschillende Leuvens filmzalen.

Volgens curator Guido Convents isdit debat over ons koloniaal verleden nodig om de simpele reden "dat niemand anders het doet. Jemoet de context geven, zodat mensen ook weten waarom we die films tonen."

Als eerste mag de Burundees-Belgische kunstenaar Aimé Ntakiyica een aantal werken komen voorstellen. Metveel flair en humor geeft Ntakiyica een interessante uitleg bij zijn foto's eninstallaties. Jammer is wel dat er daarna niet meer op zijn kunst wordt teruggekomen. Het duurt tot het vragenrondje tot zijn werk gekaderd wordt in hetbredere geheel.

Daarna geeft Convents nog evenuitleg over het festival in het algemeen. Hierbij staat hij ook weer stil bijhet festival van 2010. Toen verbood de Belgische regering de vertoning van de film Lumumba van Raoul Peck, anders zou het festivalzijn subsidies verliezen. De zaak ligt Convents duidelijk nog steeds zwaar op demaag.

Daarna is het de beurt aan jongewolf Matthias de Groof om zijn kennis over Patrice Lumumba’s aanwezigheid in deAfrikaanse film te etaleren. De Groofs intrigerende verhaal over de vermoordeCongolees, die vaak wordt voorgesteld als eeuwige duivel, heilige ofgewetenschopper, gaat echter wat de mist in door het al te strakke tijdschemavan de avond. Kreeg de jongeman wat meer tijd, dan zou zijn spreken als enigevan de namiddag het eigenlijke onderwerp benaderen: kan kunst een koloniaalgeweten schoppen?

Brave bevestiging

Dat geweten begint alleszins teknagen bij de volgende spreker. Noël Salazar beschrijft hoe de Maasai inTanzania worden uitgebuit om hun koloniale beeld te vertolken, zodat westersetoeristen hun beeld van het wilde Afrika braaf bevestigd zien. Speer in de hand,laken rond het lichaam gewikkeld en nummers van The Lion King zingend, voerende Maasai nauwkeurig een droom van een neokoloniale choreografie uit.

De vraag of die droom gecounterdkan worden in de films van Britse zwarte filmmakers als Steve McQueen of JohnAkomfrah, blijft helaas onbeantwoord in de al te opsommende lezing van LizelleBisschoff.

En de opkomst van de studenten?"Die hebben andere interesses," verzucht Convents. "tenzij deprof zegt dat een film behoort tot examenstof. Dan komen ze allemaal." HetAfrika Filmfestival loopt nog tot 26 maart.

KADER

Het Afrika filmfestival, dat al aan zijn 21ste editie toe is, wil een internationaal platform bieden voor Afrikaanse kwaliteitsfilms. Het festival loopt dit jaar van 11 tot 26 maart in verschillende Leuvens filmzalen.

Powered by Labrador CMS