YouTubers protesteren tegen algoritme glitch

Een peiling krijgt een hogere prioriteit dan een filmpje

01 februari 2021
Artikel
Auteur(s): Alon Nudler
Britse Youtuber The Spiffing Brit heeft YouTube al maanden geleden over dit probleem verteld, volgens zijn laatste gegevens deden ze er niks aan.

Als je de laatste dagen op de YouTube-app filmpjes zat te kijken, heb je misschien een peiling zien langskomen in je feed. Wat een onschuldige manier lijkt voor content creators om de mening van hun kijkers te verzamelen, kan volgens de Britse Youtuber The Spiffing Brit rampzalig en massaal misbruikt worden als YouTube er niet snel iets aan doet.

Het YouTube Algoritme 

Het YouTube-algoritme is de code waarmee de website voor elke persoon kiest welke video's hij te zien krijgt. Zelfs zonder een account zorgt het algoritme dat video's worden aangeboden waarvan het denkt dat je die leuk zult vinden, voornamelijk door te kijken naar video's die je al hebt bekeken.

Het algoritme van YouTube is al jaren voorwerp van kritiek

Dit houdt echter niet op bij video's, ook kanalen, advertenties en reacties waarmee je hebt geïnterageerd worden in dit algoritme ingevoerd. Veel sites hebben dergelijke algoritmen, maar het algoritme van YouTube is al jaren een herhaaldelijk voorwerp van kritiek. Deze keer gaat het erom dat het video-optimalisatie-algoritme geen video's aanbeveelt. Een zogenaamde glitch.

De glitch

In een video die hij op 25 Januari 2021 deelde, laat Tom ,The Spiffing Brit, zien hoe de zogenaamde community posts op YouTube drie keer meer aan kijkers worden weergeven, zelfs als ze zich niet bij het kanaal hebben aangemeld. 'Zelfs als maar vier procent van de mensen die de post hebben gezien, deelnemen van de peiling, betekent dit dat ongeveer 12,8 miljoen mensen deze peiling hebben gezien.' En dat terwijl hij maar 1,8 miljoen abonnees heeft op zijn kanaal.

'Dat een kanaal zonder naam met ongeveer honderdduizend abonnees meer dan 6 miljoen stemmen kreeg, toont hoezeer dit systeem kapot is'

YouTuber The Spiffing Brit

En dit verhoogde publiek blijkt te werken. In de eerste 48 uur sinds de video online ging, heeft Tom bijna vijftigduizend nieuwe abonnees binnengekregen. Om dat in perspectief te plaatsen: zoveel abonnees krijgt hij er normaal pas in een maand bij, volgens cijfers van website Socialblade. 

Veel andere kanalen hebben zijn protest opgepikt en houden hun eigen opiniepeilingen. Enkelen onder hen zijn Life of Boris, Hydraulic Press Channel en Jackfrags, die allemaal minstens 3 miljoen abonnees hebben. Vanwege het enorme groeipotentieel dat door deze glitch wordt geboden, is het slechts een kwestie van tijd voordat nog grotere kanalen het oppikken en het zelf gaan gebruiken. 'Dat een kanaal zonder naam met ongeveer honderdduizend abonnees meer dan 6 miljoen stemmen kreeg in haar peilingen, is denk ik het meest absurde voorbeeld van hoezeer dit systeem kapot is', vertelde Tom in een vervolg filmpje.

Reactie van YouTube 

In dat filmpje sprak Tom onder meer over de reactie die hij van YouTube kort na zijn originele filmpje gekregen had. 'YouTube maakt zich zorgen dat opiniepeilingen een oneerlijk voordeel hebben en zullen dit proberen op te lossen'. 'Wat nog belangrijker is,' vervolgt Tom, 'is dat ze zo vriendelijk waren mij niet te straffen voor het misbruik van hun platform. Ik kan niet zeggen dat ik zo'n reactie verwacht van andere bedrijven.'