Lezersbrief: Theologie aan de universiteit? Het kind met het wijwater weggooien

Lezersbrief Jonas Veys

07 maart 2017
Lezersbrief
Auteur(s): Schrijver
In een opiniestuk in De Standaard van (28/02) pleit Maarten Boudry om voor eens en voor altijd komaf te maken met faculteiten theologie aan universiteitscampussen.

Als wetenschapsfilosoof haalt Boudry de zeis van het positivisme boven en maait alles vakkundig weg wat niet analytisch, mathematisch of positivistisch te verklaren valt.

Maar snijdt deze aanval richting de studie van het “on-grijpbare” wel hout? Het eerste wat ik zag toen ik de Heilige Graf kerk buiten stapte in Jeruzalem op een zonnige lente ochtend was een minaret, nooit voelde ik in mijn leven meer de al dan niet zachte botsing tussen twee religies en hun volgers.

Dat gevoel heeft mij aangespoord tot het verder uitspitten van theologie, waar zitten nu die verschillen, gelijkenissen en twistpunten tussen en binnenin verschillende geloofssystemen? Boudry wil het kind met het wijwater weggooien en pikt daarvoor de zwakste kalveren van de kudde uit: pneumatologie en soteriologie. Pneumatologie, of de studie van de heilige geest zou volgens Boudry een studiedomein zijn waar belastinggeld aan wordt verkwanseld aan onze universiteiten.

Boudry vergist zich van eeuw als het aankomt over de studie van theologie, als men op google “Pneumatologie KU Leuven” ingeeft krijg je het harde werk te zien van medici en wetenschappers die zich dag in dag uit inzetten voor longziektes. De studie van de heilige geest wordt aan een kritische 21e eeuwse universiteit niet meer beoefend. Deze materie wordt bijvoorbeeld wel nog bestudeerd omdat een discussie over wat de heilige geest nu zou zijn in de Nieuwe Tijd een grote impact had op politiek en conflict.

Theologie gaat over meer dan een al dan niet bestaande god, en alle sprookjes die er rond zouden zijn gebouwd. Systematische en Fundamentele Theologie zijn voor mij ook een studie van de mens. Het gaat over de inhoud van wat mensen geloven, en alleen zo kunnen we ons zelf beter begrijpen en de ander. Er is bijna nog nooit een beschaving geweest zonder religieuze wortels.

De meeste geopolitieke conflicten in de geschiedenis van de mensheid zijn overgoten met een religieus sausje. Als we ons willen inzetten voor een meer verdraagzame maatschappij waarbij we onszelf beter leren kennen, én de ander dan is gedegen onderzoek in de meeste sub-disciplines van de theologie gewenst.

Net zoals filosofie start theologie met verwondering, verwondering naar wat we zelf zijn, waar we vandaan komen, en vooral, waar we naartoe gaan.

Jonas Veys studeerde geschiedenis en internationale politiek aan de KU Leuven en studeert theologie als werkstudent. Hij werkt in het Vlaams Parlement.