'Waarom opa vergeet' op kindermaat

Reportage: jaarlijkse kinderuniversiteit op campus Gasthuisberg

26 oktober 2020
Reportage
Auteur(s): Emma Desmet
De universiteitsdag voor 8- tot 13-jarigen wist deze editie niet minder volk te trekken. Op het menu stond onder andere een hoorcollege over dementie, al was de concentratie soms ver zoek.

Het thema van de kinderuniversiteit luidde dit jaar 'Outside the box'. Niet verrassend was dat in het kader van de huidige coronacrisis: niets is nog zoals het ooit was en dat vraagt om een hele hoop creativiteit.

Zo'n 245 kinderen namen deel aan de kinderuniversiteit op campus Gasthuisberg, opgesplitst in een voor- en namiddagblok. Dat is niet significant minder dan de vorige jaren. Ondanks de coronacrisis blijft het concept dus in trek, al zijn de twee kinderuniversiteiten in Kortrijk en Antwerpen die nog op de planning stonden voor de komende weken ondertussen geannuleerd.

Je zou denken dat kinderen tussen de leeftijd van 8 en 13 jaar verschillen van de gemiddelde Leuvense student. Na een hoorcollege van drie kwartier – want langer bleef de focus niet aanwezig – is er genoeg bewijs om dat tegen te spreken. Verschillende types studenten in de aula waren nu al te herkennen bij de jongere generatie. 

Om maar enkele voorbeelden te noemen: de babbelaar, de slaper, degene die geen seconde stil kan zitten en zelfs de gsm-verslaafde kon niet ontbreken. Concentratie is ook hier een zeldzaam goed. 

Wetenschap achter dementie

Het hoorcollege 'Waarom vergeet opa?' werd gegeven door Evelien Van Schoor, Alicja Ronisz en Jolien Schaeverbeke, alle drie werkzaam in het Laboratorium voor Neuropathologie en het Laboratorium voor Cognitieve Neurologie aan de KU Leuven. 

De kinderen zaten verspreid over de aula met grote afstand tussen de bubbels van kinderen die dezelfde workshop kozen, om te veel contacten te vermijden. Binnen de bubbel mochten de kinderen wel naast elkaar zitten zonder mondmasker, wat ons nostalgisch maakte naar een tijd van volle aula's.

Het college had als doel op kindermaat uitleggen wat de ziekte van Alzheimer is en hoe deze ziekte ontstaat. Het was dan wel een college voor kinderen, aan wetenschappelijke termen ontbrak het niet. 

Ter verduidelijking van die toch wel moeilijke woorden verschenen er regelmatig foto's op de powerpointpresentatie. Op de foto van een stel hersenen ontsnapte bij menig kind een luide 'EIKES!'. 

'Kunnen dieren ook dement worden?'

De aandacht verslapte regelmatig, wat leidde tot geroezemoes. Om de interesse erbij te houden gooiden de lesgevers regelmatig stellingen in de groep die de kinderen moesten beantwoorden door een blauw, groen of rood papiertje in de lucht te houden. 

Als finale test moesten de kinderen drie woorden onthouden: sleutel, tafel en appel. Enkele slides verder werd dan gevraagd de woordenreeks te herkennen. Niet weinig kinderen waren duidelijk vergeten waar het over ging, wat leidde tot paniekerige vragen zoals: 'Krijgt iedereen Alzheimer?'

Het hoogtepunt als buitenstaander moet wel het einde van het hoorcollege geweest zijn, wanneer er een spervuur van vragen op de lesgevers afkwam. De spontaniteit van sommigen was hartverwarmend, met bezorgde vragen als: 'Kunnen dieren ook dement worden?' of 'Kan je ook in je hersenen zien dat je ADHD hebt?'

Op de hamvraag 'Hoe kunnen we dementie genezen?' konden de wetenschappers in de zaal helaas geen antwoord bieden. Het is aan de nieuwe generatie hiervoor hopelijk een outside the box remedie te vinden.