RECENSIE IFTF

Babylon trakteert op dramatische absur­diteit met Caligula

Babylon hield de kijker op het puntje van zijn stoel in een roekeloze reis door een duister Rome.

Een wreed hoofdpersonage dat de maan wil bemachtigen. Babylon waagde zich voor de inzending voor het Interfacultair Theat­erfestival niet aan de Verschrikkelijke Ikke, maar aan Caligula van Albert Camus. De kring serveerde een stevige portie drama met een vleugje humor en maatschappijkritiek erbij.

Gepubliceerd

Veto op het IFTf 2024

Van 21 maart tot 21 mei 2024 loopt het jaarlijkse Interfacultair Theaterfestival (IFTf). Veto is er zoals steeds bij en recenseert alle voorstellingen. Eentje gemist? Hier vind je alle recensies terug. 

Wie?

Regie
Melanie Detrez 

Cast
Jan Jao Van Ranst
Elena-Mari Dorna
Seppe Jennen
Dries Hendriks
Hedwig Thielen
Kat Pannecouque
Leen Janssens
Elien Aerts
Lotte Uyttenbroeck
Anastasios Arvanitis 

Tekst
Albert Camus
Yannick Dangre (vertaling)

Productie en technische ondersteuning
Sophia Dillen
Ruben Rombaut 

Grafische vormgeving
Melanie Detrez

Caligula, de derde keizer van het Romeinse Rijk, terroriseerde de hofhouding in Rome na de dood van zijn zus en geliefde Drusilla. De keizer werd vertolkt als een doorgedraaid, machtsgeil en impotent figuur. Terwijl zijn vriendenkring een plan beraamde om hem te vermoorden, riep Caligula zichzelf uit tot god.

De acteurs slaagden er goed in om de zware boodschap van Camus behapbaar te maken, met behulp van een flinke dosis humor

De voorstelling hulde zich zo in een onheilspellende, donkere sfeer. De keizer besliste wie bleef leven of stierf en brak het hart van alle personages. Zo ging Babylontoneel op zoek naar de mens achter de macht.

Romeinen uit Limburg 

De acteurs slaagden er goed in om de zware boodschap van Camus behapbaar te maken, met behulp van een flinke dosis humor. De accenten van de deelnemers, van Limburgs tot West-Vlaams, werden daarvoor op pientere wijze uitgespeeld. Op bepaalde momenten zorgde dat echter voor iets te veel stereotypen. 

In de Zwartzusterkapel kwam de enscenering via geluid en licht niet volledig tot zijn recht.

Tussen de lijnen door was er ook ruimte voor kritiek op de hedendaagse maatschappij. 'Regeren is stelen', aldus de keizer, die zowaar de ambitie koesterde om alle rijke patriciërs in Rome van hun weelde te ontdoen. Ondertussen kwam er ook verzet op zijn goddelijke status. Spot Caligula  met de hedendaagse populist?

Bij een zuiver politiek traktaat bleef het echter niet. Het contrast tussen de wil van de keizer om de wereld en de maan te beheersen, en zijn persoonlijke omgang met het verlies van zijn zus, gaf een verfrissende emotionele laag aan de voorsteling.

Beste individuele acteerprestatie?

De Zwartezusterkapel, een mysterieuze kerkelijke parel in Leuven, droeg bij tot de geheimzinnigheid van het stuk, maar bleek op technisch vlak niet zo geschikt voor deze theatervoorstelling. Zo kwam de enscenering via geluid en licht niet volledig tot zijn recht. 

De poëtische grollen van Albert Camus verleidden enkele spelers soms tot een te groteske vertolking

Enkele individuele acteerprestaties compenseerden dat ruimschoots. Elena-Mari Dorna solliciteerde met verve voor de prijs voor beste acteerprestatie van het festival. Dankzij een rollercoaster van emoties en een wervelende mimiek bracht ze keizerin Caesonia echt tot leven. Jan Jao Van Ranst maakte indruk met zijn vertolking van Caligula: extravagant en absurd, zoals het hoort. 

De poëtische grollen van Albert Camus verleidden enkele spelers soms tot een te groteske vertolking. Daardoor was de essentie van bepaalde personages bij momenten zoek. Desondanks zorgde Babylon voor een meer dan verdienstelijke deelname aan het IFTf. Het hield de kijker op het puntje van zijn stoel in een roekeloze reis door een duister Rome.

Gezien op 17 april in de Zwartzusterkapel.

Powered by Labrador CMS