NIEUWS DATINGAPPS

Datingapps: meer dan een vleeskeur?

Recent KU Leuven-onderzoek pleit voor meer mediawijsheid bij het gebruik van datingapps. Online daten beïnvloedt immers sterk het zelfbeeld en mentaal welzijn van jonge gebruikers. 'Maar datingapps zijn veel meer dan een snelle hook-up.'

Gepubliceerd
Leestijd: 2 min

'Voor sommigen is daten meer een game-ervaring dan een zoektocht naar liefde', zegt onderzoekster Femke Konings. 'Maar morele paniek is nergens voor nodig.' Recente bevindingen van het Lab voor Mediapsychologie leggen dynamieken bloot die swipen onderscheiden van offline daten. Het onderzoek nuanceert daarbij wel het idee dat datingapps een 'vleeskeur' zouden zijn.

Omdat gebruikers snel swipen - ze krijgen gemiddeld 22,11 profielen per minuut te zien, kunnen ze volgens Konings geneigd zijn om oppervlakkig en met weinig aandacht te oordelen. Die hot or not-game kan voor sommigen ook een drijfveer zijn om zich erg stereotiep of geseksualiseerd voor te stellen'.

Datingapps kunnen bepaald antisociaal gedrag meer in de hand werken dan wanneer mensen offline met elkaar omgaan. Uit eerder onderzoek bleek dat 85% van de gebruikers al eens abrupt het contact verbrak. 65% gaf aan slachtoffer te zijn geweest van ghosting. 'Ook zien we dat de drempel voor seksuele opmerkingen of verzoeken op datingapps lager ligt dan in face-to-face interacties', zegt Konings. 

Daar zit het aantal profielen op datingapps waarschijnlijk voor iets tussen. 'Waar onze ouders hun lief leerden kennen bij een jeugdvereniging, op het werk of in een buurtcafé, lijkt de poel om uit te vissen vandaag wel eindeloos. En wanneer mensen te veel goede opties krijgen, kunnen ze het steeds moeilijker krijgen om een keuze te maken', zegt Konings. 'De angst om de "ideale match" mis te lopen, kan ervoor zorgen dat connecties via datingapps soms diepgang missen.'

Mediawijsheid

Tegelijk maakt het onderzoek ook duidelijk dat datingapps veel meer zijn dan snelle hook-up. 'Dat bewijzen de vele succesverhalen die wél tot een goede relatie leiden. Online dating blijft trouwens de belangrijkste manier waarop jongeren tegenwoordig een partner zoeken.' 

Wel pleiten de onderzoekers voor meer mediawijsheid bij jongeren. 70% van de respondenten gaf aan nog nooit begeleiding, raad of richtlijnen te hebben gekregen rond het gebruik van datingapps. Meer aandacht voor mobiele dating geletterdheid zou dus een goede zaak zijn.

Negatieve ervaringen kunnen immers een grote invloed hebben op het gedrag van jongeren. 'Als zij online hun eerste, potentieel negatieve, romantische en seksuele ervaringen opdoen, rijst de vraag wat dat betekent voor de verdere ontwikkeling van hun identiteit, de manier waarop ze kijken naar relaties, en uiteindelijk zelfs voor de gezinnen en relaties van de toekomst', aldus Konings.

Powered by Labrador CMS