PARTNERCONTENT

Waarom steeds meer Nederlanders het vliegtuig pakken vanuit België

De kosten voor vliegen vanuit Nederland zijn de laatste jaren flink opgelopen. Voor verre reizen betaal je al snel tientallen euro’s extra per persoon aan belasting. Tel daar luchthavenheffingen bij op en het totaalbedrag is ineens flink hoger dan je dacht. Zeker als je met een gezin vliegt, voel je dat meteen in je portemonnee.

Gepubliceerd

België houdt de belasting juist opvallend laag. Daar betaal je afhankelijk van je bestemming tussen de 2 en 10 euro extra. Duitsland verhoogde hun vliegtaks in 2024 juist, maar zelfs dan ligt het totale kostenplaatje voor veel vluchten vaak nog onder dat van Nederland. De conclusie is simpel: dezelfde reis, minder betalen, als je ergens anders opstapt.

Je levert niks in op comfort

Goedkoper vliegen betekent niet automatisch inleveren op gemak. Sterker nog, op veel luchthavens net over de grens is het vaak juist rustiger en overzichtelijker dan op Schiphol. Parkeren is er stukken goedkoper, de wachtrijen zijn vaak korter en alles voelt net iets minder chaotisch. Neem een populaire route zoals vliegtickets Brussel Alicante. Vergelijk die eens met dezelfde vlucht vanaf Schiphol. De kans is groot dat je vanuit Brussel niet alleen goedkoper uit bent, maar ook meer directe opties hebt, minder vertraging en minder gedoe met parkeren van je auto. De reis begint dan pas echt ontspannen.

Het is vaak nog dichterbij ook 

Veel mensen denken dat buitenlandse luchthavens ver weg zijn. Maar als je in Limburg, Brabant of het oosten woont, zit je zó op de snelweg naar Düsseldorf, Weeze of Brussel. In sommige gevallen ben je zelfs sneller daar dan op Schiphol.

En dat scheelt. Minder files, minder omrijden, minder stress. Je hoeft niet een uur eerder weg, puur omdat je anders het risico loopt om vast te staan op de A4 richting Amsterdam. In plaats daarvan rij je op je gemak de grens over en loop je een uur later met je koffers door de terminal.

Over de grens kijken is de nieuwe standaard

Boodschappen doen in Duitsland, tanken in België, wijn inslaan net over de grens. Nederlanders doen het al jaren. Het voelt logisch om te kiezen voor de goedkopere optie, zeker als het verschil groot is. 

Datzelfde idee wordt steeds vaker toegepast op vliegreizen. Eerst probeer je het een keer uit, en voor je het weet zit het in je systeem. Even kijken wat een vlucht vanuit Brussel kost, of er een goeie deal is vanuit Düsseldorf. En als die dan óók nog beter uitkomt qua tijd, waarom zou je het dan laten?

Schiphol verliest terrein

De hogere vliegtaks moest het vliegverkeer terugdringen. Maar wat vooral gebeurt, is dat mensen een andere vertrekhal kiezen. De parkeerplaatsen in Charleroi staan steeds voller met Nederlandse kentekens. In de wachtrij bij Düsseldorf hoor je nauwelijks nog Duits.

De reis begint nog steeds thuis met het inpakken van koffers, maar het officiële vertrekpunt ligt voor steeds meer mensen net over de grens. Het voelt soms alsof Nederland er wat extra luchthavens bij heeft gekregen. Niet omdat er iets nieuws is gebouwd, maar omdat reizigers gewoon slim rekenen.

Powered by Labrador CMS