NIEUWS BESPARINGEN

Kotbelasting stijgt naar 190 euro per jaar

Als deel van haar meerjarenbegroting trekt Stad Leuven de kotbelasting op van 118 naar 190 euro per jaar. De besparingen op het federale en Vlaamse niveau wegen op de lokale besturen, aldus het stadsbestuur. 

Gepubliceerd Laatst geüpdatet
Leestijd: 1 min

Gent trok die belasting deze zomer al op, terwijl Leuven nog niet in haar kaarten liet kijken. Maar bij het voorstellen van haar meerjarenbegroting voor 2026-2031 blijkt dat ook Leuven de kotbelasting stevig zal optrekken. Zo zal de belasting op tweede verblijven voor kamers van 118 euro per jaar stijgen naar 190 euro per jaar, wat neerkomt op een stijging van vijf euro per maand extra.

'We hebben gekeken naar inkomsten die de Leuvenaars niet direct zouden raken', zegt schepen van Wonen Lies Corneillie (Groen). 'Studenten genieten van heel veel investeringen op lokaal niveau. Via de kotbelasting wordt er van hen een kleine bijdrage gevraagd.'

'De beslissing om de werkloosheid in de tijd te beperken treft de lokale besturen', zei burgemeester Mohamed Ridouani bij de voorstelling van het meerjarenplan.

De kotbelasting komt zo op hetzelfde niveau als in Gent. Dat is niet toevallig hetzelfde bedrag, zegt Corneillie. 'Er is wel wat afstemming op verschillende niveaus.' Dat stootte daar op enorm protest: zo organiseerde de Gentse studentenraad verschillende acties om die belastingsverhoging aan te kaarten. 

Door de belasting op tweede verblijven, zoals koten, te verhogen wil ze ervoor zorgen dat 'woningen en bouwgronden maximaal bewoond worden'. Zo wordt ook de belasting op leegstand voor kamers verhoogd van 1.040 naar 1.500 euro. 

Besparingen

De besparingen van de federale en Vlaamse regering hebben een sterke neerslag op lokale besturen, en dus ook op Leuven, klonk het bij burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit). 'De beslissing om de werkloosheid in de tijd te beperken treft de lokale besturen. Ook de besparingen op cultuur raken ons.'

Het bestuur wil de persoonsbelasting of de onroerende voorheffing niet verhogen, al wordt het tarief voor bedrijfsgerelateerde panden bijvoorbeeld wel hoger. De stad kijkt daarom naar andere manieren om te besparen. Zo zal de stad haar diensten verder centraliseren. Straatparkeren voor niet-inwoners wordt tevens duurder, net zoals het huren van reclamepanelen en toeristische logies. 

Powered by Labrador CMS