SPLINTER MASTER BASISONDERWIJS

Beste Zuhal Demir, neem een voor­beeld aan de brieven van Theo Francken

Enkel als minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) zich met volle overtuiging inzet voor de master in het Basisonderwijs, heeft die kans op een mooie toekomst, vindt Pieterjan Douchy.

Gepubliceerd Laatst geüpdatet
Leestijd: 2 min

Beste mevrouw Demir, minister van Onderwijs

Aan het begin van deze week voelde ik me als journalist voor even een wereldver­bete­raar. Naïef. De cijfers die Veto gepubli­ceerd had over het kleine aantal stude­nten in de master in het Basis­onderwijs, hadden tot vragen aan uw adres geleid in de commissie voor Onderwijs. Het was tijd voor ant­woorden. 

Toen ik die bewuste dinsdag voor mijn laptop naar de livestream keek, maakte u me meteen hoopvol. 'Ik kom altijd naar het parlement als jullie mij roepen', zei u nadat de eerste vragen van parlementsleden op u afgevuurd waren. Het was Mega Demir-tijd, dacht ik. Eindelijk. Want rond die master in het Basisonderwijs hangt al lang een wolk van wazigheid. 

Ondankbare erfenis

Even voor de opfrissing, want Jan en alle­man lezen mee. De master werd in 2023 gelanceerd door uw partijgenoot Ben Weyts om het profiel van leraar aantrekkelijk te maken. Als het onderwijs professionali­seerde, dan zou het lerarentekort zich haast vanzelf oplossen, klonk het. 

Twee problemen. De opleiding moest al van start gaan in 2025: de universiteiten kon­den nauwelijks volgen. En Weyts werkte het plan nooit concreet uit. Omdat geïnteres­seer­den niet wisten of ze met hun diploma meer zouden verdienen en tot welk concreet jobprofiel ze zouden worden opgeleid, wachtten velen af. Daarom zitten in de master en het schakel­programma nu respectievelijk slechts 88 en 166 studenten aan vijf universi­teiten. 

Een goede opleiding zwijg je niet dood

De master is inderdaad 'een erfenis uit het verleden die u moet oplossen', zoals Open Vld'er Stephanie D'Hose dat tijdens de zitting zei. Maar u kon er nog iets moois van maken. U had in het voorjaar twee opties: de opleiding een stille dood doen sterven, of vol voor de populariteit ervan tekeer gaan aan, ik zeg maar zoiets, De tafel van Gert.

U koos voor de derde weg. De master kwam er, maar zonder motivatie of duidelijkheid. Ook nu laat u de concrete jobinvulling in het midden. Als de hogere verloning er über­haupt komt, dan is die er pas vanaf 2028, zoals dat al langer in het 'centenboekje' van de regering staat. Naast de praktijk zullen studenten een stevige academische basis ont­wikkelen, vertelt u, maar daar staat elke master voor. Perspectief op nieuwe concrete info is er nauwelijks. 

Theo Francken

Dat is jammer. Niet alleen voor de studenten die daarom de kat uit de boom kijken, maar vooral voor de gemotiveerde studenten die de sprong wel waagden. Wat als zij uitein­delijk teleurgesteld zijn over die keuze, en daarom het onderwijs de rug toe keren?

Dat moet u vermijden. Daarom is het tijd voor duidelijkheid en enthousiasme. Neem een voorbeeld aan uw partijgenoot Theo Francken, die pop-ups uit de grond stampte, cinemazalen vulde en brieven rondstuurde naar jongeren om hen bij defensie te rekruteren, met duidelijkheid over de verloning en einddoelen. 

Ga voluit voor die duidelijkheid en ver­kondig die boodschap via alle mogelijke kanalen. Wij zullen er een nieuwsstuk over schrijven, beloofd. Een opleiding die mee kan zorgen voor een mooie toekomst van het basisonderwijs, die zwijg je niet dood. 

Warme groet
Pieterjan

Pieterjan Douchy is redacteur Onderwijs en student Geschiedenis aan de KU Leuven.

Stuur je mening

Deze opinie bevat de mening van de auteur. Wil je graag reageren op dit stuk, of heb je een andere mening die de wereld moet horen? Stuur een lezersbrief naar Veto. Meer info vind je hier.

Powered by Labrador CMS