NIEUWS MASTER BASISONDERWIJS
88 studenten volgen Vlaamse master in het Basisonderwijs
Door een schakelprogramma en onduidelijkheid over een hogere verloning, kiezen slechts 88 studenten voor de master in het Basisonderwijs aan de Vlaamse universiteiten. 166 studenten volgen het schakelprogramma. 'Heel wat geïnteresseerden kijken de kat uit de boom.'
88 studenten volgen dit jaar een master in het Basisonderwijs aan de vijf Vlaamse universiteiten. Dat blijkt uit cijfers die Veto kon inkijken. 166 studenten volgen een schakelprogramma om de opleiding volgend jaar aan te vatten.
Toenmalig Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) kondigde de master in 2023 aan als noodoplossing tegen het lerarentekort in het basisonderwijs. De opleiding zou de status van het lerarenberoep moeten opwaarderen. Zijn opvolger, huidig minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA), wees in de commissie voor Onderwijs al op het belang van de master voor een verdere 'professionalisering' van de sector.
Nadat de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) ze gunstig beoordeelde, ging de master dit academiejaar van start. Over het aantal studenten dat de opleiding volgde, bestond lang onduidelijkheid. Ook nu wil Demir niet reageren.
Onduidelijkheid troef
De reden daarvoor lijkt een aanhoudende onduidelijkheid over de verloning die aan de opleiding verbonden is. 'In het secundair onderwijs is de verloning van leerkrachten afhankelijk van hun opleiding. Wie er een master heeft, verdient meer. Zo'n systeem bestaat voorlopig niet voor het basisonderwijs', zegt onderwijsjurist Dylan Couck (UGent).
Of dat zal veranderen voor leraren in het basisonderwijs die de master op zak hebben, is nog niet beslist. Heel wat twijfelende leraren en studenten wachten die beslissing af, zegt Wim Van Dooren, programmadirecteur van de opleiding aan de KU Leuven. 'Als er een betere verloning komt, zullen de inschrijvingen volgen. De vraag is er, maar heel wat geïnteresseerden kijken de kat uit de boom. En de combinatie van studie en werk is uiteraard uitdagend.'
'Wat doe je met de verloning van leraren in het basisonderwijs met een ander masterdiploma?'
Maar die verloning is geen wondermiddel, zei Demir in juni in de commissie voor Onderwijs. Het onderwijsveld vreest volgens de minister 'te grote verschillen met de verloning van leerkrachten die voor de klas staan in het basisonderwijs' en geen master op zak hebben, klonk het toen.
'Als je twee profielen anders verloont voor hetzelfde werk, kan dat inderdaad tot wrevel leiden', zegt Couck. 'De regering zal ook niet willen dat een ontzettend grote groep de master plots wil volgen, dan zou de financiële kost door de verloning op basis van diploma veel hoger uitvallen. En wat doe je met leraren in het basisonderwijs met een ander masterdiploma?' Die verdienen voorlopig evenveel als hun collega's.
Schakelprogramma
Wie enkel een hogeschoolopleiding tot leraar op zak heeft, moet bovendien twee jaar studeren. Enkel na het volbrengen van een schakelprogramma, kunnen ze een masterdiploma najagen.
Dat schrikt mogelijk af, zegt professor Wim Van Dooren, programmadirecteur van de opleiding. Het ritstraject, waarbij hogeschoolstudenten het schakeljaar tijdens hun hogeschoolopleiding volgen en dat de Associatie KU Leuven uitwerkte, zou die drempel kunnen verlagen.
Omdat nog geen enkele student afstudeerde, is het bovendien onduidelijk wat de meerwaarde van het traject in de praktijk betekent. 'Daarom hebben we nood aan rolmodellen die de opleiding voltooid hebben', zei Hans Op de Beeck, decaan van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (KU Leuven), daarover eerder in Veto.