ACHTERGROND BEREAL

Hoe BeReal aan relevantie en gebruikers inboette

Toen BeReal op de markt verscheen, namen we afstand van de vele filters en gemaakte online identiteiten. Gewoon één melding en twee minuten om te posten wat je op dat moment aan het doen was.

Gepubliceerd
Leestijd: 2 min

Waar BeReal in het begin een verfrissend alternatief leek voor andere sociale media, lijkt de app nu toch steeds meer dezelfde richting uit te gaan. Zelfs in dichte kring kiezen jongeren er steeds vaker voor om authenticiteit te omzeilen en zich te verschuilen achter hun online identiteit. 

Hoewel ze het concept nog steeds leuk vindt, haalt een rechtenstudente aan dat de app minder spontaan is geworden. 'Ik ben geen "BeRealer" meer, maar een "BeFaker"'. 

Terug naar de roots 

Volgens Sofie Vranken, postdoctorale onderzoeker aan de Universiteit Wenen, heeft de app twee kanten. 'Een heel groot voordeel is dat de app getracht heeft terug naar de roots van de sociale media te gaan, waarbij je in contact staat met je dichte vrienden en niet met influencers.' 

BeReal probeert dus het ideale en perfecte opzij te schuiven en het alledaagse centraal te plaatsen. 'Je beseft dat het normaal is om te studeren en niet met een cocktail op Ibiza te zitten', zegt Vranken. Een nadeel van het concept is dat de app geen diepgaande connectie kan bieden. 

Wel heeft ze nog een duidelijke tip over het gebruik. 'Waar het vooral om draait, is het op een bewuste manier te gebruiken. Weet dat alles wat we zien tijdens het scrollen niet zomaar de realiteit hoeft te zijn.'

De notificatie 

Ook de drang om op tijd te zijn is verminderd. Terwijl die korte tijdspanne in het begin nog leidde tot sterke frustraties, is die druk nu sterk afgenomen. 'Toen BeReal echt een hype was en de melding tijdens de les verscheen, voelde ik me verplicht om direct actie te nemen. Als ik daar nu even geen zin in heb, dan doe ik het niet.'

In 2022 gebruikte 20 procent van de jongeren tussen 18 en 24 dagelijks BeReal volgens de digimeter. De app kende zijn piek in 2023 met een percentage van 27 procent en zakte in 2024 terug naar 23 procent. 

Het gebruik van BeReal is dus minder intensief geworden. Dat heeft ook deels te maken met de overname van de app door Voodoo. 'Nu zijn er reclames en kan je er berichten versturen. Het begint op andere apps te lijken', vertelt de student. 

Het oude concept

Waar BeReal in het begin authentieker was dan andere sociale media, is dat gevoel volgens ex-gebruikers al een tijdje verdwenen. 'Op een gegeven moment kon je die authenticiteit omzeilen door een foto te plaatsen op een moment dat je wél iets interessants aan het doen was', vertelt een ex-gebruiker.

Teruggaan naar het oude concept zou ervoor zorgen dat ze de app opnieuw installeren. 'Dat creëerde een leuk moment voor jou en je omgeving.' Ook moet BeReal volgens hen niet meer dan één post toelaten.

FOMO: een paradox

BeReal was origineel bedoeld als tegengif voor FOMO (Fear Of Missing Out), een veelvoorkomend fenomeen onder jongeren. Er heerst een schrik om niet mee te zijn met wat anderen doen. 'Ik heb BeReal later geïnstalleerd dan mijn vrienden omdat ik na een tijd FOMO kreeg', vertelt diezelfde student. 

Wat eerst een oplossing lijkt te zijn voor die angst, blijkt uiteindelijk voor een versterking te zorgen. Ze wordt alleen maar groter omdat iedereen rond je met één klik hun leukste herinnering deelt. 'Ben je iemand die last heeft van FOMO? Dan is de kans ook groter dat je onnodige stress ervaart door die notificatie', besluit Vranken. 

Powered by Labrador CMS