artikel> We reizen om te leren

Leuven ontdekt de toerist

Leuven wilt zichzelf met bier en de universiteit toeristisch op de kaart zetten, ook zonder prestigieus biermuseum.

Gepubliceerd

In 2011 richtten Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen de vzw Kunststeden Vlaanderen op. Zij werken samen aan een gemeenschappelijke visie over toerisme.

“Toerisme is momenteel eenvan de belangrijkste industrieën in de wereldeconomie,” vertelt Jan Van Der Borg,professor toerisme aan de KU Leuven. “Voor kleinere steden is het eenbelangrijke bron van inkomsten en werkgelegenheid.” Volgens hem moeten steden dan ook op eenvernieuwende manier leren omgaan met toerisme.

Bier

Volgens Van Der Borg is hetvoor een stad als Leuven belangrijk om een unique selling point te hebben. “Jemoet kijken waar een stad voor staat en aan de hand van die sterke punteninvesteren in belangrijke toeristische producten.”

Een van die punten is volgens hetLeuvense stadsbestuur het bier. Al enkele jaren profileert de stad zich als hetcentrum voor bier. “Bier is al een aantal jaren een booming business,” stelt Lucie Vangerven van de dienst toerisme vande stad Leuven. Schepen van toerisme Dirk Vansina (CD&V) vat het kort samen. “Wij hebben eensamenwerking met AB Inbev. Zo kan de brouwerij kan bezocht worden.”

Toch is het biermuseum waarvan enkele jaren geleden sprake was er niet gekomen. Vansina vindt dat geen gemiste kans. “Wij hebben ingezet op andere evenementen rond bier. We concentreren het verhaal rondom bier niet meer in één gebouw, maar we willen het in heel de stad vertellen.”

Volgens Vangerven is dat geen slechte zaak. “We hadden ons hiermee niet kunnen onderscheiden van wat er in andere steden gebeurt. Hier wordt er gewerkt rond verschillende belevingen van bier en dat hebben andere steden niet.”

"Wij praten met de KU Leuven om meer gebouwen toegankelijk te maken."

Dirk Vansina, Schepen voor Toerisme

Universiteit

Van Der Borg ziet ook heel veel in een betere samenwerkingmet de universiteit. “Leuven is een belangrijke universiteitsstad en moet ditook uitspelen. Dat kan door bijvoorbeeld de universiteitsgebouwen open testellen voor toeristen.”

Vansina onderkent dit: “Wijhebben als belangrijkste troef dat we een internationaal gerenommeerdeuniversiteit zijn.” Hij stelt dat er al nauw contact is met de universiteit. “Stad en universiteit zijn volop in gesprek om meer gebouwen bezoekbaar te maken.” Ook wordt ervolgens de schepen aan een app gewerkt die de aanwezigheid van de universiteitzichtbaar moet maken voor toeristen. “Vaak willen toeristen weten waar in de stad deuniversiteit gelegen is."

Ook Vangerven stelt dat de samenwerking ergvlot verloopt. “De vicerector Katlijn Malfliet heeft zeer veel aandacht voortoerisme in haar beleidsplan.”

Kunststeden

Leuven vormt samen met vier andere Vlaamse stedende vzw Kunststeden Vlaanderen. “Wij zien elkaar eerder als collega’s dan alsconcurrenten,” vertelt Vangerven. Volgens Van Der Borg is vooral de nabijheidvan Brussel een grote troef. “In twintig minuten raak je van Brussel naar Leuven en vice versa. Daar zou de stad meer moeten op inzetten.” Vangerven stelt echter datrechtstreeks concurreren met de hoofdstad niet aan de orde is. “Toeristischgezien zit Brussel in een andere orde dan Leuven.”

"Brussel is toeristisch gezien van een andere orde dan Leuven"

Lucie Vangerven, Toerisme Leuven

Powered by Labrador CMS