artikel> Schrijfcoaching ILT groeit, maar mikt hoger

Schrijfcentrum zkt. schrijvers

Het Instituut voor Levende Talen (ILT) organiseert al 1,5 jaar individuele schrijfsessies voor studenten. Organisator Lieve De Wachter noemt het project een succes, maar wil meer studenten bereiken.

Gepubliceerd

Elke dinsdagnamiddag van 13u tot 16u kun je in Agora binnenlopen bij de schrijfcoach zonder afspraak. Interesse om gebruik te maken van het Schrijfcentrum? Je kunt hier terecht.

Sinds academiejaar 2014-2015 organiseert het ILT onder auspiciën van professor Lieve De Wachter en Jordi Heeren individuele gratis coachingsessies voor studenten die moeite hebben met het schrijven van academische papers. Het Schrijfcentrum mikt op twee uitgebreide sessies per student.

Vorig academiejaar wist het Schrijfcentrum zo’n honderd studenten te bereiken, laat organisator Lieve De Wachter weten. ‘Dit academiejaar gaan we naar het dubbele en waarschijnlijk zelfs meer. We merken ook dat er een grote tevredenheid is bij studenten.’

Vorig jaar gaven De Wachter en Heeren alle sessies zelf, dit jaar werd gewerkt aan een uitbreiding. Met vier jobstudenten wil het Schrijfcentrum meer studenten bereiken en dus ook het aantal sessies opdrijven.

Momenteel is het aanbod echter groter dan de vraag. ‘We zijn duidelijk nog niet bekend genoeg’, vertelt De Wachter. ‘Vorige week nog zijn we gaan flyeren en merkten we dat heel veel studenten de dienst gewoon niet kennen.’

De Wachter besluit: ‘Vorig jaar konden we niet veel meer studenten aan, nu we de extra coaches hebben wel.’

Geen verbeteruurtje

Aan de principes van de sessie werd niet geraakt: geen verbeteruurtje maar een intensieve coaching waarin studenten zichzelf moeten verbeteren, niet de teksten die ze meenemen.

Jobstudent Elke Gilin vertelt hoe studenten soms neerslachtig toekomen om opgelucht en vol moed weg te gaan. ‘Een schrijfcoach stelt de student op z'n gemak. Dat is fijn om te zien.’

Elke kwam terecht bij het Schrijfcentrum via De Wachter, promotor van haar bachelorscriptie. Na een sollicitatiegesprek, een korte opleiding van een paar uur en een observatiesessie heeft ze nu ook haar eerste schrijfsessie achter de rug, maar dan als coach.

‘In het begin is het moeilijk om de juiste vragen te stellen, omdat je de neiging hebt om zelf te zeggen wat anders kan’, lacht Elke. ‘Je moet erop inzetten dat de student zelf met een idee komt.’

Powered by Labrador CMS