artikel> Duurzame koffiebar in de universiteitshallen

Duurzaam drinken bij KUp

De universiteitshallen vieren dit jaar hun 700e verjaardag. Met dat idee in het achterhoofd vernieuwde de KU Leuven hun hoofdkwartier met onder meer een fairtrade koffiebar.

Gepubliceerd

Misschien kwam je je hier dit jaar inschrijven of was je oude T-shirt van de universiteit toe aan vernieuwing en zocht je de KU Leuven shop. Wie dit jaar al eens in de universiteitshallen is geweest, zal gemerkt hebben dat de museumzaal compleet vernieuwd is. Een museumhoek, vernieuwde KU Leuven shop, zitruimte en vooral fairtrade koffiebar KUp, een samenwerking tussen koffiebranderij Onan en de KU Leuven.

Volgens Amber Florizoone, ex-lid van StuRa en betrokken bij de oprichting van KUp, was er bij de vernieuwing van de universiteitshallen een hoge nood aan die koffiehoek. ‘De hallen zijn voor de universiteit als een soort hoofdkantoor. Vorig jaar werd er opgemerkt dat ons hoofdkantoor geen balie of inkomruimte had. Het idee was eigenlijk niet "laten we een café starten", maar we dachten dat iedere echte ontmoetingsruimte toch een gezellig plekje en een tasje koffie verdient.’

Direct trade

De vraag blijft dan nog altijd waarom de KU Leuven investeert in duurzame koffie. Drinken studenten niet liever goedkope koffie? ‘Als een universiteit die geeft om het milieu moesten we wel kiezen voor de fairtrade optie’, zegt Florizoone. ‘Het moest natuurlijk wel betaalbaar blijven voor de student. Het uniek concept dat Onan naar voren bracht, konden we moeilijk weigeren. Zij konden ons zowel heel voordelig koffie schenken, alsook garanderen dat de boeren een mooie prijs krijgen voor hun koffiebonen. Het hele concept van sociale duurzaamheid sprak ons meteen aan.’

‘Die duurzaamheid gaat verder dan gewone fairtrade’, zegt Lisa Hulsmans, barista bij KUp. ‘Onan hanteert het principe van direct trade, waarbij er rechtstreeks met de boeren wordt onderhandeld. Op deze manier kan Onan en dus de KU Leuven er zeker van zijn dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun koffie en dat de families die op de boerderij werken kunnen rondkomen.’

‘We willen aantonen dat koffie een product is waar een verhaal achter zit’, verduidelijkt Hulsmans. ‘Mensen beseffen niet dat de weg die koffie aflegt, van boer tot verwerking tot handelaar tot branding tot barista een intensief proces is. Als je dan eens moet zeggen dat een bepaalde koffie niet beschikbaar is omdat de oogst mislukt was, dan dringt dat verhaal bij veel mensen door.’ Ook daarom stalt KUp de Braziliaanse broers uit op het aanrecht om duidelijk te maken dat er echte mensen achter die koffie zitten.

Als je dus eens op zoek bent naar een nieuwe werkplek en een koffietje daarbij lust, dan is koffiebar KUp zeker een goede plaats om eens te verkennen. Ook voor zij die geen koffie lusten, zijn er alternatieven. Er is nog keuze uit een ruim aanbod fairtrade theeën, warme chocomelk, iced coffee en huisbereide iced tea.

Powered by Labrador CMS