voorbeschouwing> 'Wait, there’s been a mistake! Three Billboards, you guys are the real winner!'

En de Oscar gaat naar... The Shape of Water!

Zondagnacht kunnen zelfverklaarde filmkenners overal ter wereld hun hart ophalen tijdens de 90e editie van de Academy Awards. Een paar van Veto's huisrecensenten vertelt jullie wat te verwachten.

Gepubliceerd

Gedurende de hele maand maart spelen er nog een heleboel oscargenomineerde films in Cinema Zed. De programmatie vind je hier.

'Zeg, zouden we geen voorbeschouwing maken voor de Oscars? We hebben de genomineerde films toch al allemaal gezien.' En zo geschiedde. Als zelfverklaard recensentenduo van de cinema ZED-films leiden wij - Jan en Benno - jullie doorheen acht categorieën die zondag op het programma staan. We lijsten de genomineerden op en schijnen een licht op welke film/acteur/regisseur/script volgens ons het begeerde gouden beeldje mee naar huis moet nemen, alsook wie het meeste kans maakt om dat effectief te doen - met uitleg waarom, uiteraard. Niet akkoord met onze keuze? Zoals The Dude ons filmkenners al decennia geleden meegaf: 'That's just like, our opinion man.'

Beste film

Genomineerden

Wie er moet winnen volgens Jan: Call Me By Your Name

Het veld voor de films die de prijs voor beste film kunnen winnen dit jaar is uitzonderlijk groot, zeker in vergelijking met vorige jaren – waar het vooral ging om een tweestrijd tussen La La Land en Moonlight, of Boyhood en Birdman. De persoonlijke keuze voor beste film is dan weer snel gemaakt. The Post (flauwe oscar bait, en quasi-imitatie van Spotlight), Lady Bird (elvendertigste indie coming of age verhaal), Darkest Hour (degelijk, maar uiteindelijk een saaie film) vallen automatisch al af. Phantom Thread en Dunkirk waren technisch hoogstaande films met goede performances, maar kwamen emotioneel net te kort. Get Out leed iets te veel onder de onervarenheid van Jordan Peele als debuterende regisseur, waardoor die eerder als ruwe diamant gezien kan worden. Met The Shape of Water haalt Guillermo del Toro dan weer zijn niveau van weleer, maar het verhaal is net iets te rooskleurig om de hoofdprijs mee naar huis te nemen. Dan blijven er nog twee prenten over. Three Billboards zal met zijn zwarte humor, subtiele verhaallijnen over racisme en seksisme én een sterk vrouwelijk hoofdpersonage meer dan waarschijnlijk de hoofdvogel afschieten - zeker nadat die ook al de BAFTA en de Golden Globe binnenrijfde. De film die de Oscar het meest verdient is echter die over de ontluikende romance tussen twee jongemannen in het noorden van Italië. Call Me By Your Name excelleert op alle vlakken en boort zich genadeloos een weg naar je hart om daar nog dagenlang voor onrust te zorgen. ‘Nature has cunning ways of finding our weak spots,’ zegt een van de personages. Call Me By Your Name ook, en verdient daarom het gouden beeldje van beste film.

Wie er moet winnen volgens Benno: Phantom Thread

In de wandelgangen van de media kun je onder de filmjournalisten al een tijdje het geroezemoes horen: de tijd van oscar bait lijkt weg te ebben. Van de negen genomineerden voor beste film kunnen we slechts twee films onder deze noemer plaatsen: The Post - dat Tom Hanks, Meryl Streep en Spielberg uitspeelt als wapens om deze categorie binnen te slepen - en Darkest Hour - een typische biopic over een held uit de Westerse geschiedenis. De eerste heeft echter verhaaltechnisch een heleboel problemen en de andere gaat dan weer te rooskleurig om met een harde politicus als Churchill. Lady Bird brengt niets nieuws en Get Out oogt nog rough around the edges. Ook The Shape of Water, met 13 nominaties dé topfavoriet dit jaar, moet onderdoen op vlak van verhaal en speelt te veel kaarten op de verkeerde manier uit. Dan blijven er nog vier films over, die voor mijn part allemaal deze categorie mogen winnen. Dunkirk speelt met de regels van de kunst en gooit alle wetten van de filmindustrie omver om toch een verhaal te brengen dat je vanaf de eerste minuut meesleept. Call Me By Your Name is een liefdesverhaal dat met moderne thema’s werkt en die weet te plaatsen in het feel good era van de jaren 80 in Noord-Italië. Een film die je de adem beneemt en pijn doet aan je hart. Three Billboards weet dan weer een resem aan thema’s op een uitzonderlijk subtiele manier te brengen en kan rekenen op een originaliteit die - net als Dunkirk - de regels van het verhaal volledig omver werpt. Door die subtiliteit en originaliteit zit de kans er dik in dat de Academy deze film zal verkiezen. Toch is het Phantom Thread dat me het meest kon bekoren. Wat een klassiek liefdesverhaal lijkt op het eerste zicht, bevat een diepgang die het menselijke ego compleet analyseert. De subtiliteit van de rode draad en de ongelooflijke klasse van de acteurs is ongezien en breekt met het cliché dat een film over de liefde een positieve boodschap moet dragen. We zijn allemaal klootzakken. Leer ermee leven.

Beste regisseur

Een voorspelling van wie er zal winnen: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Genomineerden

  • Christopher Nolan - Dunkirk
  • Guillermo del Toro - The Shape of Water
  • Paul Thomas Anderson - Phantom Thread
  • Jordan Peele - Get Out
  • Greta Gerwig - Lady Bird

Wie er moet winnen volgens Jan: Christopher Nolan

Zoals eerder al aangehaald, is Peele nog iets te groen achter de oren en heeft Greta Gerwig een verdienstelijke tweede langspeler gemaakt, maar toch ook niet op het niveau van de andere genomineerden. Paul Thomas Anderson levert alweer een parel van een period piece af, die voor zijn doen echter wat te veel op veilig speelt. Nolan heeft na een indrukwekkende run van films zijn regisseurskunsten helemaal verfijnd en verdient voor deze beklijvende film (met typische anachronistische vertelstijl) eindelijk een beeldje om op zijn schouw te zetten. Maar waarschijnlijk kiest de Academy ervoor om Guillermo del Toro te bekronen - eventueel als troostprijs voor het niet winnen van beste film - voor zijn visionaire stijl die, na Pan’s Labyrinth, eindelijk weer tot zijn recht komt.

Wie er moet winnen volgens Benno: Christopher Nolan

Beste acteur

Met Lady Bird stelt Greta Gerwig wat teleur, aangezien de film veel meer potentieel had dan het brave werk dat het is geworden. De jong en onervaren Jordan Peele legt het er hier en daar wat te dik op. Paul Thomas Anderson heeft dan weer wel die ervaring, maar de kracht van deze film ligt vooral in zijn subtiele vertelstijl en niet meteen zijn regie - hoewel Anderson het geheel goed gepolijst heeft. The Shape of Water zal in deze categorie waarschijnlijk gaan lopen met het beeldje, al laat Del Toro hier en daar enkele steken vallen en speelt hij ook nog wat te vaak op veilig. Christopher Nolan - het brein achter de vernieuwing van moderne klassiekers als The Dark Knight, Inception en Memento - staat daar dan weer tegenover. Alle regels vliegen de deur uit en Nolan bouwt een verhaal op dat anachronistisch, emotieloos, afstandelijk en dreigend is, maar toch het publiek aan het scherm gekluisterd kan houden tot de aftiteling loopt. Nolan draait duidelijk de aandacht weg van het individu naar het geheel - perfect passend voor het verhaal dat verteld wordt.

Een voorspelling van wie er zal winnen: The Shape of Water

Genomineerden

  • Daniel Day-Lewis - Phantom Thread
  • Gary Oldman - Darkest Hour
  • Daniel Kaluuya - Get Out
  • Timothée Chalamet - Call Me By Your Name
  • Denzel Washington - Roman J. Israel, Esq.

Wie er moet winnen volgens Jan: Timothée Chalamet

In deze categorie lijken zowel Daniel Kaluuya als Denzel Washington voornamelijk als opvulsel te dienen - zonder hun performances oneer te willen aandoen. De strijd lijkt hier vooral te gaan tussen Oldman - die een fatsuit en ademhalingsproblemen over had voor deze rol - en Day-Lewis - die zoals weleer helemaal method ging. Die laatste zal hoogstwaarschijnlijk als winnaar uit de bus komen, niet alleen door zijn ijzersterke performance, maar ook omdat hij met deze rol het acteerwereldje vaarwel zegt. De acteur die ondergetekende echter het meest kon bekoren afgelopen jaar luistert naar de naam Timothée Chalamet. Als 22-jarig broekventje een performance afleveren die barst van de nuance en slingert tussen zelfverzekerd en ontroerend breekbaar, verdient niet enkel lof, maar in mijn ogen ook een award.

Beste actrice

Wie er moet winnen volgens Benno: Daniel Day-Lewis

Voor we enige vooruitzichten bieden, kunnen we alvast Denzel Washington wegstrepen uit deze categorie. Hij begint ondertussen een Meryl Streep-status te kweken; ongeacht de film waarin hij meespeelt, wordt hij genomineerd. Daniel Kaluuya en Timothée Chalamet zijn de rijzende sterren van deze categorie - ondertussen hebben ze ook al meegespeeld in andere grote films, respectievelijk Black Panther en Lady Bird. Hun moment de gloire komt ongetwijfeld nog, maar ze worden voorlopig nog een beetje geplaagd door hun onervarenheid. Dan hebben we nog Gary Oldman - een van de meest ondergewaardeerde acteurs van deze generatie - en Daniel Day-Lewis - een van de meest gelauwerde acteurs van deze generatie. Oldman speelde een uitstekende en zeer menselijke Churchill die verdiend de BAFTA en Golden Globe heeft gewonnen. Maar toch speelt Day-Lewis in zijn laatste rol meteen ook zijn beste. De vele subtiele grijnsjes, ondeugende lachjes en kleine uitbarstingen van ergernis maken deze rol zijn grootste ooit. Het feit dat dit meteen ook zijn laatste rol is, helpt ongetwijfeld bij zijn kansen om het oscarbeeldje binnen te rijven.

Een voorspelling van wie er zal winnen: Daniel Day-Lewis

Genomineerden

  • Frances McDormand - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Meryl Streep - The Post
  • Saoirse Ronan - Lady Bird
  • Margot Robbie - I, Tonya
  • Sally Hawkins - The Shape of Water

Wie er moet winnen volgens Jan: Frances McDormand

Beste acteur in een bijrol

De stemmingsronde voor deze categorie lijkt slechts een formaliteit omdat iedereen er zowat van overtuigd is dat ze daar in Hollywood McDormands naam al in het beeldje mogen graveren. Haar powerhouse-prestatie overstijgt de aangename performances van Ronan, Robbie en Hawkins met verve. Het zou ons ook verbaasd hebben mocht Streep niet genomineerd zijn, maar meer hoeft dat voor ons niet te zijn.

Wie er moet winnen volgens Benno: Frances McDormand

Hier vallen weinig woorden aan vuil te maken. Ronan, Robbie en Hawkins spelen allemaal relateerbare - elk op hun eigen manier - vrouwen die het niet altijd even gemakkelijk hebben. Meryl Streep zet ondertussen haar statuut van oscar bait verder. Frances McDormand speelt, na een lange tijd wat uit de spotlight gebleven te zijn, een rol die ongeëvenaard is dit jaar. Met veel nuance speelt ze een sterke vrouw met gitzwart wereldbeeld die een oorlog voert tegen een heel dorp. Voor deze prestatie mag ze zonder twijfel een tweede beeldje mee naar huis nemen- 21 jaar na Fargo.

Een voorspelling van wie er zal winnen: Frances McDormand

Genomineerden

  • Sam Rockwell - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Woody Harrelson - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Willem Dafoe - The Florida Project
  • Christopher Plummer - All the Money in the World
  • Richard Jenkins - The Shape of Water

Beste actrice in een bijrol

Wie er moet winnen volgens Jan: Sam Rockwell

Ook hier kunnen we kort zijn. Dafoe’s rol had niet veel om het lijf, Christopher Plummer imponeerde door op korte tijd een geloofwaardige J. Paul Getty in te studeren (die hele Kevin Spacey-affaire, weet u wel) en Richard Jenkins speelt met een nonchalant gemak de (ietwat sprookjesachtig) vriendelijke buurman van Elisa. Wat Woody Harrelson in deze categorie komt doen is wat onduidelijk, zijn performance is niet bijster spraakmakend en had gerust vervangen mogen worden door Michael Stuhlbarg (die in maar liefst 3 oscargenomineerde films de revue passeert, maar voor zijn eindmonoloog in Call Me By Your Name alleen al een nominatie verdient). De absolute topper in deze categorie is de te vaak over het hoofd geziene Sam Rockwell die zijn sterkste wapenfeit sinds Moon neerzet. Een racistische, seksistische agent toch nog sympathiek maken, faut le faire.

Wie er moet winnen volgens Benno: Sam Rockwell

Michael Stuhlbarg en Armie Hammer zouden in deze categorie snel de plaatsen kunnen innemen van Woody Harrelson - die mijlenver onder zijn niveau speelde - en Willem Dafoe - die dan wel goed acteert, maar in een rol waar weinig voor geacteerd moest worden. The Florida Project mocht gerust enkele andere categorieën bevolken, maar deze is er misschien toch wat te veel aan. Christopher Plummer mag gelauwerd worden om zijn leeftijd en recordtempo waarin de opnames voor zijn rol gefilmd zijn, maar toch sprong hij niet van het scherm. Ook Richard Jenkins kon niet helemaal bekoren. Dan blijft Rockwell nog over, een man die al te vaak over het hoofd is gezien in een resem films, maar hier toch een prestatie van jewelste neerzet. Zijn karakter krijgt veel hulp van het script, maar om een, pardon my French, debiel neer te zetten als held van het verhaal, is niet voor iedereen weggelegd.

Een voorspelling van wie er zal winnen: Sam Rockwell

Genomineerden

Beste origineel scenario

  • Mary J. Blige - Mudbound
  • Octavia Spencer - The Shape of Water
  • Allison Janney - I, Tonya
  • Lesley Manville - Phantom Thread
  • Laurie Metcalf - Lady Bird

Wie er moet winnen volgens Jan: Allison Janney

Lesley Manville en Octavia Spencer staan er hier een beetje bij voor spek en bonen: ze acteren goed, maar niet goed genoeg om een lauwerkrans te krijgen (al zeker niet als je weet dat Manvilles collega Krieps niet genomineerd is en een betere vertolking levert in dezelfde film). Dan blijft er nog een strijd tussen drie moederfiguren over. In dat pleit heeft Allison Janney wel de bovenhand tegenover Blige en Metcalf - als beste actrice wel te verstaan, niet als beste moederfiguur.

Wie er moet winnen volgens Benno: Mary J. Blige

De Academy lijkt zich bewust van de lopende hashtag #OscarsSoWhite en heeft dan maar meteen overgecompenseerd. Mary J. Blige staat hier met recht en rede tussen de genomineerden. Ze speelde een sterke moederfiguur van een slavengezin in een film die meer dan 4 nominaties op zijn naam zou moeten hebben - minstens die voor beste film erbij. Daartegenover staat Octavia Spencer, de overcompensatie waarvan sprake. Zij had meteen deze categorie uit mogen vliegen en vervangen worden door Vicky Krieps. Janney speelde een agressieve moeder, Metcalf een bezorgde moeder en Manville een vervloekte ongehuwde. Ze stonden allemaal wel hun mannetje (of is het vrouwtje, in deze progressieve tijden?), maar konden toch niet op tegen de imposante Blige.

Een voorspelling van wie er zal winnen: Allison Janney

Beste aangepaste scenario

Genomineerden

  • Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • The Shape of Water
  • Get Out
  • Lady Bird
  • The Big Sick

Wie er moet winnen volgens Jan: Get Out

Een script dat Jordan Peele neerpende als schrijfoefening ten tijde van Obama’s presidentschap die enkele jaren later brandend actueel werd en daardoor als ideale scenario diende voor een van de meest originele horrorfilms van de afgelopen jaren. En omdat het tijd is dat een horrorfilm (die ook zoveel meer is) nog eens een Oscar wint. The Big Sick lijkt iets te veel onder de radar te zijn gevlogen, en Lady Bird is uiteindelijk ook maar het zoveelste coming of age verhaal. Three Billboards zou eventueel nog als winnaar uit de bus kunnen komen - door de ervaren hand van (toneel)schrijver Martin McDonagh, maar hoogstwaarschijnlijk zal de Academy het beeldje richting Guillermo del Toro laten gaan (alweer, eventueel als troostprijs voor het mislopen van de hoofdvogel).

Wie er moet winnen volgens Benno: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Als we strikt semantisch gaan spreken, zouden we The Big Sick mogen diskwalificeren voor deze categorie. Kumail Nanjiani verfilmt uiteindelijk gewoon zijn eigen levensverhaal. Los van semantiek maakt deze film ook weinig kans - het haalt dan wel relevante thema’s aan, maar het ligt er soms wat te dik op. Ook is het verhaal niet nieuw en het einde weet niet wat het wil zijn. Lady Bird en Get Out hebben datzelfde probleem: een boodschap die er te dik op ligt. Three Billboards brengt dan weer een hoop subtiliteit met zich mee, breekt met de klassieke vertelstijl van de drie aktes en komt met een scenario dat oprecht als origineel beschouwd kan worden en onvoorspelbare twists and turns maakt. De enige reden waarom The Shape of Water deze categorie waarschijnlijk zal winnen, is door zijn 13 nominaties en ter compensatie voor het verloren beeldje in de hoofdcategorie.

Een voorspelling van wie er zal winnen: The Shape of Water

Genomineerden

Wie er moet winnen volgens Jan: The Disaster Artist

Hoewel we Call Me By Your Name en de aanpassing van het gelijknamige boek niet genoeg kunnen prijzen, is het moeilijk om niet naar het hart (of in dit geval vooral de lachspieren) te luisteren. Logan (dat zichzelf als comic book film al een schouderklopje mag geven om genomineerd te zijn), Molly’s Game (van de hand van de meester der onmenselijk vlotte conversaties) en Mudbound (door romanschrijver Ree zelf omgevormd tot filmscenario) zijn meer dan degelijke werken, maar moeten de duimen leggen tegen een persoonlijke favoriet. Omdat ondergetekende van mening is dat The Disaster Artist toch minstens eenmaal afgeroepen moet worden - en dat door de snub van Franco als beste acteur enkel in deze categorie kan - geniet deze mijn voorkeur. Al blijft het vermoeden dat Call Me By Your Name wel eens deze categorie mee naar huis zou kunnen nemen - en daar zouden we helemaal niet triest voor zijn.

Wie er moet winnen volgens Benno: Call Me By Your Name

Voor het eerst in de geschiedenis van superheldenfilms wordt er een genomineerd voor beste aangepaste scenario. Ondanks Logans excellente adaptatie van de originele Old Man Logan comic in een moderne setting binnen het bestaande Wolverine-universum, lijdt de film toch nog onder een paar klassieke super hero flaws. The Disaster Artist, het verhaal achter de productie van cultklassieker The Room, komt dan weer te traag op gang en Molly’s Game brengt niets nieuws. Tussen Mudbound en Call Me By Your Name, is het dan toch Guadagnino’s boekverfilming over een ontluikende liefde tussen twee mannen die mag gaan lopen met de het Oscarbeeldje. Om een verhaal, dat oorspronkelijk in de ik-persoon is geschreven met continue flashbacks, te brengen als een verhaal in de derde persoon en in het nu, duidt toch op enige intelligentie van het schrijversteam. Zeker als dan Sufjan Stevens’ liedjes worden gebruikt als terugblikkende ik-verteller.

Een voorspelling van wie er zal winnen: Call Me By Your Name

Het is afwachten tot zondagnacht om te zien hoe correct we zijn in onze voorspellingen. Wij hebben alvast een weddenschap lopen voor een frisse Rodenbach, dus hopelijk gaan die awards toch niet te veel naar The Shape of Water.

Tot slot willen we jullie ook nog allemaal een gouden momentje meegeven uit de Oscars van vorig jaar. Hopelijk komen dit soort praktijken dit jaar niet voor en zullen we volgend jaar wat meer moeite moeten doen om een ludieke titel te vinden.

Powered by Labrador CMS