Ja, virologen geven nog les

'Lesgeven is geen extra belasting, maar een aangename afwisseling'

22 februari 2021
Artikel
Auteur(s): Tijs Keukeleire
Experten die de overheid adviseren, staan vaak zelf nog voor de aula. Of dat een effect heeft op de adviezen? 'Natuurlijk neem ik dat mee', aldus Marc Van Ranst.

Elke academicus heeft drie taken: onderzoek, maatschappelijke dienstverlening en onderwijs. Voor de experts die de overheid al bijna een jaar adviseren over de coronacrisis, is het takenpakket erg gegroeid – maar: dat geldt enkel voor onderzoek en dienstverlening. 

'De meeste van de virologen werken van half zeven tot half twaalf de klok rond', stelt Marc Van Ranst, verbonden aan het Rega Instituut van de KU Leuven. 'We werken vooral méér, en daarbij is onderwijs een van de opdrachten gebleven die altijd prioriteit krijgen. We geven dus zeker niet minder les.'

Eerste golf

Toch is dat niet altijd even makkelijk geweest, geeft Van Ranst toe. Hij doceert een vakonderdeel van 1,5 studiepunt in de derde bachelor Geneeskunde, goed voor 16 lesuren over het hele academiejaar. 'Ik heb in de eerste golf een of twee lessen niet gegeven en van een andere een weblecture moeten plaatsen.' Er viel dan ook een stuk van de leerstof weg.

'Ik heb nog niet gedacht: gaf ik nu maar wat minder les'

Marc Van Ranst, KU Leuven

Dit academiejaar zijn tot nu toe alle lessen gegeven, bevestigen ook studenten in Van Ransts aula. 'Hij geeft heel aangenaam les en vertelt een verhaaltje, waardoor na de les al veel blijft hangen', getuigt een student. Naast het vak aan de KU Leuven, doceert Van Ranst ook een paar uur aan de UCLL in de richting Medische Laboratoriumtechnologie.

Perspectief in GEMS

Van Ranst is niet de enige expert die nog lesgeeft. In de GEMS, de covid-adviesgroep van de regering, zitten meerdere docenten. Pierre Van Damme is bijvoorbeeld ook vicedecaan van zijn faculteit aan de UAntwerpen.

'Les geven is eerder een afwisseling in de job dan nog een extra belasting', vindt Van Ranst. 'Ik heb nog niet gedacht: gaf ik nu maar wat minder les.'

Heeft dat dan ook een impact op de visie van de experts op versoepelingen in het hoger onderwijs, bijvoorbeeld over de kotbubbel? 'Voor de duidelijkheid: ik ben voorstander van die kotbubbel, Geert Molenberghs (UHasselt/KU Leuven) heeft die ook mee ontwikkeld', zegt Van Ranst. 'Maar dat is misschien vooral omdat wij vroeger ook op kot zaten. We lijken misschien oud, maar herinneren ons dat wel.'

Naast de aula, vangt Van Ranst ook veel signalen op van de studenten die in het labo werken. De problematieken die hij daar hoort, neemt hij ook mee naar de GEMS. 'We nemen ongeveer alles mee naar de GEMS.' Hij verwijst daarbij ook naar sociale media: 'Daar zit natuurlijk enorm veel bagger op, maar ze bieden ook veel nieuwe informatie en inzichten.'