Leuven: rijk, maar onveilig

Verdeelde reacties over veiligheid, financiën en handel

14 maart 2022
Analyse
Auteur(s): Pascal Beyer
De Leuvense oppositie is opvallend negatief over het beleid rond veiligheid, handel en financiën. 'Financiële soberheid kent het stadsbestuur niet.'

Veiligheid

Leuven is niet meteen een stad die je associeert met zware criminaliteit. Toch kent ze de hoogste criminaliteitsgraad van alle Vlaamse centrumsteden volgens de criminaliteitsstatistieken van de federale politie.

Ondanks die hoge criminaliteitsgraad geeft meer dan 75% van de studenten in de Veto-peiling aan dat ze zich veilig voelen in Leuven. Leuvenaars zelf zijn voornamelijk slachtoffer van fietsdiefstallen en inbraken. Niet de kotstudenten, maar vooral de gedomicilieerde inwoners voelen zich jaar na jaar onveiliger in hun eigen buurt. 'Het stadsbestuur mag hier gerust wat meer aandacht voor hebben, want iedereen verdient het om zich veilig te voelen in zijn of haar eigen stad', zegt Lorin Parys, voorzitter van de N-VA-fractie in de gemeenteraad.

Het stadsbestuur probeert daar wel iets aan te doen. Zo heeft het onlangs een nieuw cameravangnet in gebruik genomen om dievenbendes en inbrekers te klissen. Toch blijft de oppositie sceptisch over die ondernemingszin. 'Wij vragen dit al jaren, maar het was echt sleuren en trekken om het erdoor te krijgen. Als het over veiligheid gaat, merken wij dat er nog steeds een soort taboe op rust.' Parys geeft het huidige stadsbestuur dan ook maar een 6/10 op vlak van veiligheid

Financiën

Het Leuvense stadsbestuur schuwt ambitieuze projecten niet; denk aan de organisatie van het WK wielrennen, de geplande podiumkunstensite en het openluchtzwembad aan de Vaartkom. Maar die projecten moeten natuurlijk ook gefinancierd worden en daarvoor rekent de stad vooral op de Leuvenaars zelf.

'De fiscale druk in Leuven ligt lager dan in andere centrumsteden'

Carl Devlies, schepen voor Financiën (CD&V)

Toch is schepen van Financiën Carl Devlies (CD&V) optimistisch: 'De fiscale druk in Leuven ligt lager dan die in de andere centrumsteden.' Ook dragen de inwoners niet de gehele last. Voor plannen zoals de podiumkunstensite kan er gerekend worden op de subsidies van de Vlaamse overheid, gezien vele Leuvense projecten niet enkel een stedelijk, maar ook een regionaal nut hebben.

Het huidige bestuur oogst echter veel kritiek. 'Financiële soberheid is iets wat dit stadsbestuur duidelijk niet kent', stelt Parys (N-VA). Hij verwijt het college dat het te veel inzet op prestigeprojecten gefinancierd door belastingverhogingen en het opgebruiken van de opgebouwde reserves. 

Het stadsbestuur oogst op financieel vlak voor hem dan ook maar een magere 4/10. Dat staat in schril contrast met de 9/10 die schepen Devlies het eigen stadsbestuur en dus zichzelf geeft. Die score baseert Devlies op de gezonde fiscale staat van de stad: 'De autofinancieringsmarge voor de komende drie jaar is positief en het schuldratio is nog altijd zeer behoorlijk.'

Handel

Handelaars in Leuven kampen al jaren met moeilijkheden. Het circulatieplan zou de klanten weghouden uit het centrum en de groeiende e-commerce-sector helpt de verkopers ook niet. Schepen van Handel Johan Geleyns (CD&V) nuanceert dit beeld: 'Dat we inzetten op fietsen wil niet zeggen dat je ons handelscentrum niet meer zou kunnen bereiken. Elke zone heeft een eigen grote centrumparking. Het circulatieplan is een compromis tussen leefbaarheid en bereikbaarheid.'

Daarnaast heeft de horeca, meestal een bloeiende sector in een studentenstad, het de voorbije jaren niet gemakkelijk gehad door de covidcrisis.

'Ook al was alles tijdens de coronacrisis gesloten, toch moesten we bepaalde taksen blijven betalen'

Niels De Bie, uitbater bar Dokteur

Op de vraag of de stad Leuven de horeca geholpen heeft om de zware coronaperiode te overleven, antwoordt Niels De Bie, uitbater van bar Dokteur: 'Neen, we hebben geen steun gekregen. We moesten zelfs de promotaks (belasting die gebruikt wordt voor het organiseren van evenementen en acties in winkelstraten, red.) blijven betalen, ook al was alles gesloten.'

Van de handelaars en horeca-uitbaters waarmee Veto sprak, kreeg het huidige stadsbestuur dan ook geen al te hoge score: slechts een 6/10. Toch geeft het schepencollege aan dat ze wel degelijk zijn best deed om de last van de crisis te verminderen. 'We schaften de terrastaks af en lieten de horecazaken toe om hun terras tijdelijk uit te breiden', aldus schepen Geleyns.

Leuven na 3 jaar Mo

De ploeg van Mohamed Ridouani (Vooruit) zit halverwege haar termijn. Lees al onze artikels hier.