Nieuwe parkeergarage op Arenberg lokt protest uit

De paradox van een klimaatneutrale parkeergarage

13 maart 2017
Artikel
In april begint de bouw van een parkeergarage op Arenberg. Het project legt heel wat frustraties bloot. ‘Het is de cultuur aan de KU Leuven om pas achteraf het gesprek aan te gaan.’

Al geruime tijd werken Imec en de KU Leuven aan plannen voor een parkeergarage op Arenberg. Die zal plaats bieden aan 750 wagens, waarvan twee derde voor werknemers van Imec. De samenwerking tussen Imec en de KU Leuven roept binnen de duurzaamheidswerkgroepen van de universiteit vragen op.

Duurzaamheid geen prioriteit

De ontwerpers kozen voor een open garage boven de grond, wat betekent dat je bij vriestemperaturen de hellingen moet verwarmen. Volgens Wim Mennes, directeur Building en Facilities bij Imec, is dat de meest ecologische oplossing. ‘In een gesloten gebouw moet je verluchting voorzien, die meer verbruikt dan hellingbaanverwarming.’

Filip Volckaert leidt samen met Bart Muys de klankbordgroep Groen, een werkgroep die (net als bijvoorbeeld Green Office) onder de Duurzaamheidsraad van de KU Leuven valt. ‘We gaan ervan uit dat je bij zo’n ontwerp in het begin de omgeving moet betrekken.’ Een principe dat ook in het beleidsplan Duurzaamheid van de KU Leuven zelf staat te lezen.

’Echte duurzaamheid wil zeggen dat je aan overleg doet van in het begin, en dat is de KU Leuven nog niet echt gewoon’

Professor Bart Muys, covoorzitter klankbordgroep Groen

Maar dat idee werd volgens Muys verre van nageleefd. ‘Het is de cultuur aan de KU Leuven om projecten top-down te initiëren en dan achteraf het gesprek aan te gaan. Echte duurzaamheid wil zeggen dat je aan overleg doet van in het begin, en dat is de KU Leuven nog niet echt gewoon.’

Protest met effect

Op vraag van de klankbordgroep kwam er uiteindelijk een overleg tussen de verschillende partijen. Volckaert: ‘De plannen lagen al lang klaar, dus moesten we binnen dat kader werken. Het was voor een deel te laat.’

Toch slaagde de klankbordgroep erin het ontwerp bij te sturen. Een groendak en gevelgroen moeten de parkeergarage beter integreren in de omgeving. De groene aankleding zou het zicht van bij De Moete opfleuren en het fijnstof opvangen. ‘Dankzij overleg in onze brede groep, hebben we ervoor gezorgd dat de energie voor de hellingbaanverwarming van zonnepanelen komt’, zegt Volckaert nog.

Het klimaatneutrale karakter, dat Imec en de KU Leuven in een persbericht benadrukken, lijkt dus vooral het resultaat van last minute-protest van de klankbordgroep. Wim Mennes benadrukt dat het vooral een goede samenwerking is die de zaken nog heeft bijgestuurd, ‘wat niet ongewoon is bij dit soort projecten. Je moet elkaars gevoeligheden goed begrijpen, anders mis je kansen.’

’Een parkeergarage lijkt geen goed voorbeeld van hoe we vanuit de universitaire gemeenschap naar mobiliteit kijken’

Professor Bart Muys, covoorzitter klankbordgroep Groen

Of een ecologische gevoeligheid niet ieders gevoeligheid zou moeten zijn? Mennes zegt dat er de laatste vijf jaar een grote mind switch heeft plaatsgevonden. ‘Vijf jaar geleden was duurzaamheid een hol woord, vandaag kijken we er op een andere manier aan. In dit project is het klimaatneutrale aspect er inderdaad in tweede instantie bijgekomen. Bij nieuwe projecten zetten we dat nu vooraan op de agenda.’

Vijgen na Pasen

Blijft de vraag of een parkeergarage nog wel van deze tijd is. Muys: ‘Een van onze zorgen is een verkeersinfarct rond de Celestijnenlaan. Bovendien lijkt een parkeergarage geen goed voorbeeld van hoe we vanuit de universitaire gemeenschap naar mobiliteit kijken.’

‘Voor veel mensen is het openbaar vervoer geen alternatief’

Wim Mennes, Imec

Volgens Muys zou Imec beloofd hebben meer in te zetten op duurzame mobiliteit. Zo zouden ze De Lijn kunnen proberen te overtuigen een betere busverbinding met het station te realiseren en mee in het fietsbeleid van de KU Leuven kunnen stappen. ‘Maar het zijn vijgen na Pasen. En op het vlak van mobiliteit is er bij Imec nog veel werk.’

Dat geeft ook Wim Mennes toe. ‘Toch is voor veel mensen het openbaar vervoer geen alternatief. Als je hen verplicht met de trein te komen, gaan velen vriendelijk bedanken om bij Imec te komen werken. Dat is dus geen optie.’

Kennis uit de Arenberg-campus die niet op tijd wordt betrokken, het is een oud zeer. De Imec-toren zelf en een parking aan het kasteel konden ook al kritiek van de universitaire gemeenschap rekenen. Toch is inspraak volgens Muys de enige manier om tot duurzame ontwikkelingsprojecten te komen. ‘Het is een nieuwe stijl waar men aan de KU Leuven en bij Imec nog aan moet wennen, maar enkel zo kunnen we een voorbeeld zijn voor de rest van Vlaanderen.’