Ontdek het onderwijs, begin met een burn-out?

Editoriaal

08 mei 2022
Opinie
Auteur(s): Kasper Nollet
De educatieve masteropleidingen aan de KU Leuven kennen grote uitval en ontevredenheid. De universiteit moet de gemelde problemen met haar stokpaardje grondig onder de loep nemen.

Sinds 2019 bieden de Vlaamse universiteiten de educatieve master aan. De belofte van de opleiding is een snelle en hoogstaande voorbereiding op het secundair onderwijs. Dat is nodig: Vlaanderen kampt met een zorgwekkend lerarentekort.

Maar het blijkt voor sommigen een valse belofte. Getuigenissen van enkele studenten en cijfers over uitval wekken een wrang beeld op. Achttien procent viel vorig academiejaar in het midden van het jaar af. Dat lijkt een best hoog cijfer voor een masteropleiding.

De verkorte variant van zestig studiepunten zou volgens het beleid een correcte en goed gespreide werklast hebben, maar veel studenten ervaren het anders. Grote hoeveelheden theorie met te weinig linken naar de realiteit, stagemomenten zonder veel voorbereidingstijd en een chaotische administratie veroorzaken serieuze werkpieken. 'Studeren wordt na een tijd overleven', vertelde een student ons.

Een aantal studenten raken nu uitgeblust nog voor ze in de klas staan, zo lopen we een veelbelovende generatie leerkrachten mis

Het beleid erkent veel van de problemen. Het belooft een aanpak op de lange termijn, in overleg met studenten en studentenvertegenwoordigers. De vraag is of dat snel genoeg zal gaan, en vooral: zal de universiteit bereid zijn om zaken diepgaand aan te passen? Die bereidwilligheid is er naar verluidt vooral op facultair niveau, hogerop komt de boodschap moeilijker binnen.

De boodschap van de studenten in het artikel is duidelijk: de KU Leuven moet de problemen van de opleidingen bij de wortel aanpakken. Wil de universiteit wetenschappers of leerkrachten opleiden? De slinger mag in ieder geval niet doorslaan: inhoudelijke overbodigheden moeten eruit. 

De KU Leuven moet voorzichtiger zijn met wat ze belooft. Een aantal studenten raken nu uitgeblust nog voor ze in de klas staan. Zo lopen we mogelijk een veelbelovende generatie leerkrachten mis. Een diepgaande reflectie over de opleiding is nodig.

Kasper Nollet is redacteur KU Leugen. Het editoriaal wordt gedragen door de voltallige redactie.