Recensie: Bart Peeters in de Stadsschouwburg

Een concert als een innige omhelzing

12 november 2016
Recensie
Auteur(s): Karen Aerts
Op 9 november streek Bart Peeters neer in Leuven. Een intiem soloconcert, geflankeerd door een zestal gitaren, een microfoon en een slakom.

Alleen en zonder plan betreedt Bart Peeters het podium van de Leuvense Stadsschouwburg. Een rauw solo-optreden. 100% Bart, zo wordt het optreden verkocht, en exact dat zal je krijgen. Zijn begeleidingsband, die hij ‘De Ideale Mannen’ noemt, heeft Peeters thuisgelaten en een vast programma heeft hij naar eigen zeggen toch niet. Wie hem kent als de energiebom uit zijn vurige shows, zal eens rustig achteruit gezakt kunnen genieten van een intieme, maar daarom niet minder enthousiaste ontmoeting.

Onomwonden, hartverwarmend

Nostalgische verhalen verbinden het ene lied aan het andere als een soort van speelse bloemlezing, vol binnenpretjes waarbij Peeters vaak, zoals we hem ondertussen kennen, misschien wel het hardst lacht van iedereen.

Peeters’ show biedt ons een komische terugblik op zijn eigen jeugd. Zo beschrijft hij zijn dagen als mislukte punker op de dansvloer van een Wijnegemse keet, wat uitloopt op een spannende ontmoeting met zijn disco-muze – inclusief shakende billen en heupen – die nu zijn vrouw geworden is.

Yesterday van The Beatles werd in het Peetersiaans vertaald als Mensenvlees

De meer serene sfeer laat ook toe dat zijn teksten de aandacht krijgen die ze verdienen. Peeters neemt geen blad voor de mond en praat openlijk over dagdagelijkse frustraties, het geluk en zijn grote idolen. Zo brengt hij een Nederlandse herwerking van Yesterday van The Beatles. De zogenaamde letterlijke vertaling van het lied krijgt de titel Mensenvlees mee.

Ook de zwaardere thema's in de wereld geeft Peeters een stem. In Brood Voor Morgenvroeg bespreekt hij maatschappelijke problemen die hij daarna relativeert door te stellen dat er toch brood is voor morgenvroeg. Heerlijke verwijzingen naar de actualiteit brengen de show tot een grappig, maar tegelijk ook inhoudelijk sterk geheel.

De show bestaat uit twee delen, die de vrolijke zanger een ‘voor’ en een ‘na’-deel noemt. Het nadeel komt, weinig verrassend, na de pauze, aldus Peeters, die nergens een kans misloopt om een woordgrap ertussen te smijten.

Niet helemaal solo

Eerst promoveert hij bij een van zijn liedjes een ouderwetse metronoom tot percussionist. Later begeleidt Ideale Man Piet Van den Heuvel hem al snarenstrelend en trommelend in een fantastisch duet. Terwijl ze naar elkaar glunderen, dragen ze de verschillende liedjes op aan het publiek. Een intimiteit waarin we als publiek gulzig kunnen delen.

Zeker na de regenachtige, koude dag van Amerikaanse verkiezingsuitslagen is het concert van Bart Peeters buitengewoon hartverwarmend. Alsof je net iets te snel een tas thee naar binnen hebt gewerkt voor je vertrekt in de koude schemeruurtjes, en de warmte nog een hele tijd voelt nazinderen in je keel.

Bart Peeters heeft niets anders nodig dan zichzelf om een publiek de mond vol tanden in te zingen. Op misschien toch een afwasborsteltje en een slakom – die hij in de naam van kunst uit zijn eigen keuken heeft mee geroofd – na. Een unieke kans om Peeters terug te ontmoeten, een nog mooiere manier om hem te leren kennen.