artikel> Het studentenrestaurant wil meer inzetten op "beleving"

Optimisme ondanks prijsstijging bij Alma

Zoals Veto vorige week al kort aankondigde, voert Alma traditiegetrouw een prijsstijging door. De duurste maaltijden worden nog duurder. Tegelijk zet Alma meer in op "beleving".

Gepubliceerd

Eerder berichtte Veto over gepingpong over besparingen bij Alma. Initieel leken die door studentenvertegenwoordigers afgewend, later bleek die inspanning tevergeefs.

Alma en prijsstijgingen: een huwelijk dat al jaren meegaat. Waar men echter vòòr 2013 de prijzen min of meer correct indexeerde, schoten ze na 2013 (en na aanstelling van huidig CEO Daniel Lips) reëel de hoogte in.

Algemeen beheerder Koenraad Debackere verklaarde toen dat "de prijzen onder de vorige CEO onrealistisch laag werden gehouden." Toeval of niet, sindsdien gaan ook het aantal verkochte maaltijden achteruit.

Budgetmaaltijd blijft

Aanvankelijk had de directie voorgesteld om de twee middelste categorieën met 15 cent en de duurste categorie met 10 cent te verhogen, maar daar ging de raad van bestuur niet in mee. Het werd uiteindelijk 10 cent op de drie duurste categorieën. Daar betaal je vanaf heden 4,30, 5,50 en 6,00 euro voor. De goedkoopste categorie, de zogenaamde ‘budgetmaaltijd’, blijft 3,20 euro. Ook de broodjes, snacks en soep bleven gevrijwaard.

CEO Daniel Lips zag geen andere mogelijkheid. "Wij hangen heel sterk af van subsidies. Het is nu al aangekondigd dat we 68.000 euro minder zullen ontvangen. Alma neemt de helft daarvan al op zich. We kunnen echter niet alles voor eigen rekening nemen, daarom zijn we jammer genoeg genoodzaakt die verminderde subsidiëring door te rekenen aan de student."

"Of de prijsverhoging zich zal laten voelen in het aantal verkochte maaltijden? Daar heb ik momenteel geen zicht op," aldus Lips. Dat is nochtans wel essentieel. Vorig jaar verklaarde Rien Hoeyberghs (LOKO) al aan Veto dat "de prijsstijgingen de reden is dat de maaltijdverkoop blijft dalen." Ook huidige studentenvertegenwoordigers binnen Alma, Toon Van Schel en Joost Vermote, laten gelijkaardige bezorgdheden optekenen.

Vorkman

Sinds enkele jaren zet Alma sterker in op marketing (of “beleving”, zoals CEO Lips prefereert). De recente creatie Vorkman, de nieuwe Alma-mascotte, is daar een voorbeeld van. Alma wil namelijk naast het aanbieden van ‘goede, goedkope en gezonde’ maaltijden ook blijven inzetten op de rest haar 5 G’s of kernwaarden (genieten en gemakkelijk).

Volgens de CEO moet Alma de veranderende eetpatronen van de student volgen, bijvoorbeeld door het aanbieden van snacks in de foodtrucks. "Als de student de weg naar de Alma niet vindt, dan moet de Alma de weg naar de student vinden. Dat is letterlijk en figuurlijk ‘dicht bij de student staan’," aldus Lips.

Alma zet binnenkort ook meer in op gezonde voeding: wokken in Alma 2 en een uitbreiding van de saladbar in Alma 3. Daarbovenop is er een nieuwe foodcorner in ESAT. Alma zit niet stil, zoveel is duidelijk. "Wij zijn klaar voor het nieuwe academiejaar," geeft CEO Lips duidelijk aan, die ondanks de prijsverhoging nog altijd strijdvaardig blijft.

Naast de creatie van Vorkman, lanceert Alma een nieuwe site. Bovenaan prijkt vanaf deze week ook een nieuw logo.

Powered by Labrador CMS