interview> Van David Bowie tot Eefje de Visser

De 'Lievelingen' van Rudi Claes, uitbater van muziekwinkel Bilbo

Rudi Claes, de man achter muziekzaak Bilbo, vertelt over zijn lievelingsalbums in zijn zaak. Vijf categorieën met elk een favoriet.

Gepubliceerd

Lievelingen

Nu corona grote delen van het culturele leven lam legt, blijven cultuurwinkels overeind als bakens van licht. De reeks 'lievelingen' zet de helden van achter het uitstaalraam op de voorgrond en vraagt naar de eigen lievelingen uit hun vakgebied.

Rudi Claes ontdekte als klein jochie de liefde voor muziek bij zijn familie en baat ondertussen jaren later nog altijd de muziekzaak Bilbo uit. Hij raadt vijf albums aan, allemaal om verschillende redenen. Maak je klaar voor conceptalbums, kleinkunst, Brusselse urban en nog veel meer.

Jeugdliefde: The Kinks - Lola versus Powerman and the Moneygoround, Part One

'Als kind werd ik vooral beïnvloed door de muziek die mijn vele tantes en nonkels speelden. Dat was dan vooral 60's rockmuziek, zoals The Rolling Stones, The Who, motown, Franse chansons… Een van mijn nonkels had me The Kinks doen leren kennen en ik was meteen verkocht. Als kleuter sleurde ik mijn ouders al naar de platenwinkel omdat ik hun laatste nieuwe singles moest te pakken krijgen. Later kwamen dan hun conceptalbums, met als eerste Lola versus Powerman. Ik was zo ongelooflijk gefascineerd door hun vermogen om een verhaal te vertellen doorheen een album.'

Laatste ontdekking: Lous and the Yakuza - Gore

'De laatste tijd komt de meeste goede nieuwe muziek in België uit Brussel, heb ik het gevoel. Je hebt er niet alleen Angèle, Stromae en Roméo Elvis, maar tegenwoordig ook heel veel sterke urban muzikanten. Lous is daar voor mij zeker een van. Zij maakt muziek die een mengeling is van genres, en dat maakt het net zo interessant. Ze verbindt hip-hop, r&b, pop… Haar teksten hebben ook echt inhoud, wat je niet meteen van iedereen kunt zeggen die dit soort muziek maakt. Ondanks haar Franse teksten heeft ze ondertussen ook al internationale erkenning, met onder meer een samenwerking met Joey Bada$$.'

Klassieker: David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars

'Net zoals het album van The Kinks ben ik zo onder de indruk van het verhaal dat hierin wordt verteld. Bowie slaagt erin om het verhaal van Ziggy Stardust te vertellen vanaf zijn landing op aarde tot zijn uiteindelijke zelfmoord op zo'n imposante en eclectische wijze. Het is een album dat een kind van zijn tijd is en bijvoorbeeld de maanlanding als inspiratie neemt. En ik was natuurlijk als tiener ook helemaal in de ban van alle seks, drugs en rock 'n roll dat dit album uitstraalt. Mijn favoriete nummer hierop is waarschijnlijk Starman, maar de kracht ligt vooral in het geheel.'

Ondergewaardeerde parel: Michael Kiwanuka - Love & Hate

'Ik vind het altijd moeilijk om mijn ondergewaardeerde pareltjes te delen, want ik wil die altijd wat voor mezelf houden (lacht). Maar als ik dan toch iets moet zeggen, dan kies ik Michael Kiwanuka. Tegenwoordig is de meeste zwarte muziek die je hoort ofwel rap, ofwel r&b, en hoewel ik niets tegen de Kendrick Lamars en Tyler, The Creators van deze wereld heb, zou ik liever de zwarte muziek terug zien evolueren naar haar roots. Dat is exact wat Kiwanuka doet met zijn soulvolle blues. Hij heeft zo plaats gemaakt voor latere artiesten zoals Leon Bridges, maar voor mij blijft Kiwanuka de kroon spannen.'

Onverwachtse coup-de-foudre: Eefje de Visser - Bitterzoet

'Dit album was echt een ongelooflijke verrassing voor mij. Ik dacht altijd dat Eefje de Visser zo'n kleinkunstartiest is zoals er dertien in een dozijn bestaan. Maar toen we vorig jaar samen met het STUK haar albumvoorstelling deden, luisterde ik eens naar het album en kon ik mijn oren niet geloven. Het was supermoderne muziek die niets weg had van wat ik ervan dacht. En om het haar dan nog eens live solo te zien spelen, deed me er nog meer van houden. Ik kan gerust zeggen dat dit mijn favoriete album van 2020 was.'

Powered by Labrador CMS