
“Wij vonden dat debat te weinig aan bod kwam aan onze
universiteit. Via een Erasmusstudent kwamen we op British Parliament Debating.
Die vorm van debatteren bestond in heel België nog niet echt. Toen besloten we
zelf iets op te richten,” vertelt Michael Fardad, mede-oprichter van de Leuven Debating Society (LDS).
British Parliament is een stijl van debatteren die je met 14
personen beoefent. Twee personen zijn de jury, de anderen delen zich op in
teams van twee die een rol toegewezen krijgen en een bepaalde motie moeten
verdedigen of weerleggen. Het gaat dus niet zozeer om het verdedigen van je
eigen mening, maar wel zo goed mogelijk je toegewezen rol te vertolken.
LDS nam onlangs voor het eerst deel aan een
debattoernooi in Rotterdam: “Er bestaat een internationaal debatingnetwerk,
maar België ontbreekt daarin. Het is jammer dat we dat als universiteitsstad
nog niet hebben kunnen verwezenlijken,” vertelt Richard Van Herzeele, collega-oprichter van
LDS.
Liever publiek
De debatten bij LDS zijn in het Engels en dat lijkt voor sommige Belgische studenten een struikelblok: “We trekken veel internationale studenten aan. Als er Belgen komen, zijn ze liever publiek. Maar eens ze die drempel over zijn, doen ze wel enthousiast mee," aldus Fardad.
"Belgen zijn liever publiek"
Internationale studenten lijken zich ook bewust te zijn van de beperkte Belgische debatcultuur. Internationale student Denis Horvath, mede-oprichter van de HIW Debating Society, vertelt: “Ik nam vroeger vaak deel aan debattoernooien. Ik had daarin nooit een Belgisch team ontmoet, dus ik wist al dat het niet echt leefde hier. Ik miste het debatteren en besloot hier een nieuwe society op te richten.”
Horvath gelooft dat dat te maken heeft met de aard van de Belgen: “Ze zijn over het algemeen nogal gereserveerd.”
Rond de pot
Al is er volgens Horvath meer aan de hand dan alleen maar “verlegen Belgen”. Hij wijst ook op historisch toeval: “In Groot-Brittannië is er een eeuwenlange traditie van debatteren in het parlement en aan universiteiten als Oxford en Trinity College in Dublin.”
Dat verschil ondervond ook Tinne Claes, onderzoeker aan de KU Leuven en net terug van een uitwisseling in Engeland: “In de betere universiteiten van Engeland gebeurt het onderwijs in kleinere groepen. Studenten zijn van jongs af aan getraind om niet alleen schriftelijk maar ook verbaal sterk te zijn. In de lessen merk je dat ze helder argumenten kunnen opbouwen, zich vlot kunnen verwoorden en zelfs op een goede manier rond de pot kunnen draaien.”
Het verschil met België is volgens Claes groot: “Studenten zijn hier vaak zenuwachtig.” Al heeft Claes ook hoop: “Ik denk dat je kan leren spreken voor een publiek. Als je dat regelmatig doet en weet hoe je je moet voorbereiden, kan je je publiek overtuigen van je skills.”