artikel> “Ik wist al voor ik naar België kwam dat de debatcultuur hier niet echt bestond”

Leuven leert spreken

Studenten staan vaak met rode kaken voor de klas wanneer ze moeten presenteren. Wanneer een prof een vraag stelt blijft het in de aula genânt stil. Studenten willen daar verandering in brengen.

Gepubliceerd

“Wij vonden dat debat te weinig aan bod kwam aan onzeuniversiteit. Via een Erasmusstudent kwamen we op British Parliament Debating.Die vorm van debatteren bestond in heel België nog niet echt. Toen besloten wezelf iets op te richten,” vertelt Michael Fardad, mede-oprichter van de Leuven Debating Society (LDS).

British Parliament is een stijl van debatteren die je met 14personen beoefent. Twee personen zijn de jury, de anderen delen zich op inteams van twee die een rol toegewezen krijgen en een bepaalde motie moetenverdedigen of weerleggen. Het gaat dus niet zozeer om het verdedigen van jeeigen mening, maar wel zo goed mogelijk je toegewezen rol te vertolken.

LDS nam onlangs voor het eerst deel aan eendebattoernooi in Rotterdam: “Er bestaat een internationaal debatingnetwerk,maar België ontbreekt daarin. Het is jammer dat we dat als universiteitsstadnog niet hebben kunnen verwezenlijken,” vertelt Richard Van Herzeele, collega-oprichter vanLDS.

Liever publiek

De debatten bij LDS zijn in het Engels en dat lijkt voorsommige Belgische studenten een struikelblok: “We trekken veel internationalestudenten aan. Als er Belgen komen, zijn ze liever publiek. Maar eens ze diedrempel over zijn, doen ze wel enthousiast mee," aldus Fardad.

Internationale studenten lijken zich ook bewust te zijn van de beperkte Belgische debatcultuur. Internationale student Denis Horvath, mede-oprichter van de HIW Debating Society, vertelt: “Ik nam vroeger vaak deel aan debattoernooien. Ik had daarin nooit een Belgisch team ontmoet, dus ik wist al dat het niet echt leefde hier. Ik miste het debatteren en besloot hier een nieuwe society op te richten.”

Horvath gelooft dat dat te maken heeft met de aard van de Belgen: “Ze zijn over het algemeen nogal gereserveerd.”

Rond de pot

Al is er volgens Horvath meer aan de hand dan alleen maar “verlegen Belgen”. Hij wijst ook op historisch toeval: “In Groot-Brittannië is er een eeuwenlange traditie van debatteren in het parlement en aan universiteiten als Oxford en Trinity College in Dublin.”

Dat verschil ondervond ook Tinne Claes, onderzoeker aan de KU Leuven en net terug van een uitwisseling in Engeland: “In de betere universiteiten van Engeland gebeurt het onderwijs in kleinere groepen. Studenten zijn van jongs af aan getraind om niet alleen schriftelijk maar ook verbaal sterk te zijn. In de lessen merk je dat ze helder argumenten kunnen opbouwen, zich vlot kunnen verwoorden en zelfs op een goede manier rond de pot kunnen draaien.”

Het verschil met België is volgens Claes groot: “Studenten zijn hier vaak zenuwachtig.” Al heeft Claes ook hoop: “Ik denk dat je kan leren spreken voor een publiek. Als je dat regelmatig doet en weet hoe je je moet voorbereiden, kan je je publiek overtuigen van je skills.”

Powered by Labrador CMS