EDITORIAAL AI
AI-geletterdheid is niet voldoende om je diploma te redden
Een spook waart door de academische wereld, dat van de artificiële intelligentie. De statistieken liegen niet: het gebruik van generatieve AI binnen onderwijs en onderzoek neemt astronomische proporties aan. Toch lijkt dat gebruik vandaag niet iets te zijn waar studenten graag voor uitkomen.
Dat is logisch: het gebruik van AI bij studenten komt momenteel nog vaak neer op een vorm van plagiaat. Toegeven dat je AI gebruikte bij het schrijven van je masterproef, voelt voor veel studenten aan als vragen om een dagvaarding bij de examencommissie. Een gebrek aan kennis over de werking van moderne taalmodellen doet die gevoelens niet bedaren.
De rector wil door middel van bootcamps inzetten op AI-geletterdheid. Dat is een positieve evolutie. Het uitbreiden van de kennis wat AI kan en wat het niet kan, is cruciaal om tot correct gebruik van AI te komen.
Ga de nieuwe technologie niet uit de weg, maar laat ze je studies ook niet overnemen
Nu is er immers nog een te grote kloof tussen twee groepen studenten. Zij die weigeren gebruik te maken van AI-modellen en zo hun werkdruk onnodig hoog houden, en zij die er net overmatig veel gebruik van maken en daarmee hun leerproces verstoren.
Maar inzetten op geletterdheid kan daarbij niet de volledige oplossing zijn: er is nood aan een mentaliteitsverandering. Laten we kijken naar AI als hulpmiddel bij onderzoek en onderwijs, in plaats van als oplossing voor al je problemen. Ga de nieuwe technologie niet uit de weg, maar laat ze je studies ook niet overnemen.
Laat AI niet je thesis schrijven, maar laat het de thesis die je zelf schreef, beoordelen. Vraag ChatGPT niet om de oplossing van de oefening, maar vraag het om er een paar nieuwe te bedenken. AI kan een grote hulp zijn om je studietijd optimaal te benutten en jezelf efficiënt als student te ontwikkelen. Overmatig gebruik kan ertoe leiden dat je na enkele jaren een diploma krijgt, zonder dat je de nodige vaardigheden hebt verworven.
Neem het heft in eigen handen om je houding tegenover AI te verbeteren. Hoopvol afwachten op de trage aanpassingen binnen een complex instituut met een geschiedenis van zeshonderd jaar, werpt pas zijn vruchten af wanneer je je diploma al lang hebt behaald.
Antonie Schoofs is redacteur Internationaal. Het editoriaal wordt gedragen door de voltallige redactie.