INTERVIEW NICKY DU SOLEIL

Nicky Du Soleil: 'We lijken steeds meer op elkaar. Daarom doe ik het tegen­over­gestelde'

Charmezanger Nicky Du Soleil verovert harten met zijn 'foute' muziek en grote zonnebril. Toch is hij volledig zichzelf. 'Als je iemand moet "spelen" en je doet dat niet graag, dan houd je dat niet vol.'

Gepubliceerd
Leestijd: 4 min

Van het STUK in Leuven tot je lokale jeugdhuis of de Wave op Pukkelpop. Overal waar je deze zomer muziek hoorde langs Vlaamse wegen, kwam je Nicky Du Soleil (28) tegen. 'We spelen in de komende negen dagen zes shows: echt crazy', vertelt de enthousiaste Brusselaar ons op een terras in Leuven. 'Vermoeiend, maar ik doe dit met mijn beste vrienden.' 

Zelf kan hij nog niet leven van z'n funky Schlagermuziek met harde bassen. Een platen­contract kan daar misschien verandering in brengen. Want MagneetjeMarie, en Soleil Airlines doen het goed. Stuk voor stuk zijn het meezingers die - 'Oe La La La La La La' in je oren blijven suizen en ook af en toe de sfeer op de redactie van Veto doen opveren. Als Nicky wat ouder was geweest, dan waren de Romeo's ongetwijfeld met vier.

Bio >

  • 28 jaar 

  • Charmezanger en grafisch designer 

  • Scoorde in 2021 een hitje met Oe La La La 

  • Bracht dit jaar Na Regen Komt Zonneschijn uit, z'n eerste album

  • Speelde in de Wave op Pukkelpop 

Zijn fans noemt Nicky 'zonnestraaltjes'. Hij trotseert ze met funky outfits, danspasjes uit de jaren negentig en een gitzwarte zonnebril die net niet de helft van zijn hoofd bedekt. 'Ik zou graag dezelfde bril hebben met gouden glazen. Dat zou het echt afmaken, maar dat model is moeilijk op de kop te tikken.' Het is duidelijk: ook Schlagerzangers hebben grote dromen. Tijd voor een zonnige kennismaking.

Op welk moment in je leven stond je op en dacht je: vanaf vandaag ben ik Nicky Du Soleil? 
Nicky Du Soleil: 'Paul Severs is overleden op mijn verjaardag in 2019. Ik denk dat dát het moment is, een soort reïncarnatie. Hij is voor mij één van de grootste schlagerzangers ooit. Ik ben onlangs met de fiets naar zijn graf gereden: even mijn respect betuigen.'

'Maar ik ben niet per se een andere persoon geworden. Ik moet niet veel moeite doen om Nicky te zijn en als ik op het podium stap, dan zorgt het publiek voor dat beetje extra.' 

'In 2021 kwam dan Oe La La La uit. Mijn producer en ik woonden toen in een appartement in Sint-Gillis. We zijn in de kelder gekropen en dat nummer is er vanzelf uitgekomen. We zijn begonnen met samen onnozel doen en we zijn dat blijven doen, nog steeds met de­zelfde vrienden als toen.' 

Deze zomer stond je op Pukkelpop. Humo gaf die show één ster op vijf. 'Wie haalde het in zijn hoofd om deze mafkees 45 minuten lang op een podium te zetten', klonk het.   
'Voor ons was Pukkelpop echt een hoogte­punt, gewoon crazy. Tienduizend mensen waar­van de voorste rijen mijn nummers nog eens van buiten kenden. Daar ben ik wel van verschoten.'

'Het is echt niet een­voudig om een "foute" song te maken.'

'Na het optreden hebben we backstage een flesje cava met Isabelle A opengetrokken en toen we die recensie lazen, kregen we alle­maal de slappe lach. Die journalist begreep het duidelijk niet. Waarom zou iemand zo serieus en negatief naar ons willen kijken? Dat klopt toch niet? Misschien is het wel een compliment.' 

Word je wel vaker verkeerd begrepen?   
'Ik heb uiteraard al moeilijkere shows gehad waarbij een deel van het publiek me niet begreep. Maar over het algemeen snappen veel mensen wel waar ik naartoe wil. Terwijl mijn publiek zo divers is: ik spreek oude fans aan, maar ook studenten en zelfs mensen met een alternatieve achtergrond.'

Zo'n recensie gaat je dus niet veranderen?    
'Neen. Je moet als artiest jezelf zijn, echte authenticiteit tonen. Dat doen we te weinig: we beginnen allemaal meer op elkaar te lijken. Steeds meer mensen dragen bijvoorbeeld dezelfde kleren. Vroeger had je nog verschillen: je had rockers, en dinges en dattes. Nu wordt alles homogener.' 

'Ik probeer daarom het tegenovergestelde te doen, en dat werkt. Ik vind het leuk om bezig te zijn met mijn kledij en styling, dat heeft altijd in me gezeten. Maar ik wil geen formule ontwikkelen en die blijven herhalen omdat mijn muziek erdoor verkoopt. Ik ga zeker nog veranderen als artiest. Als je iemand moet "spelen" en dat niet graag doet, dan houd je dat niet vol.' 

Daarom komen je nummers uit je eigen leefwereld. In Marie verklaar je de liefde aan een medewerker van een frietkot. Uit het leven gegrepen?     
'Die songtekst is niet zo letterlijk, ik geef mijn nummers weleens een twist. Sommige teksten zijn wel echt gebeurd. Het nummer Dief in de nacht, bijvoorbeeld. Ik was verliefd op een meisje, maar die had een vriend. Ik wilde graag met haar samenzijn en zij is toen met me mee gegaan, als een dief in de nacht.' 

'Ik ben muziek beginnen maken om mijn eigen albumcovers te kunnen ontwerpen.'

'Je zou die nummers "fout" of "simpel" kun­nen noemen, maar het is echt niet een­voudig om een lied te maken die zoveel mensen aanspreekt. Dat lukt zeker niet altijd. We hebben het nu over mijn bekend­ste nummers, maar veel anderen doen het minder goed.' 

Als je nummers uit het leven gegrepen zijn, zou je dan je leven beginnen sturen in functie van goede, waargebeurde songteksten?  
'Een leven met heel veel romantische relaties, bedoel je? Nee, dat ga ik niet doen. (lacht) Maar er moet uiteraard inhoud in mijn nummers blijven zitten. Het moet plezant en dansbaar blijven, maar het mag niet marginaal worden.' 

Je zou bijna vergeten dat je ook een gewone job hebt.   
'Inderdaad. Ik heb twee jaar grafisch design gestudeerd en een jaar mediakunst gedaan, maar dat bleek niets voor mij te zijn. Toch ben ik een profes­sionele grafische ontwerper geworden, en ik ga dat altijd graag blijven doen.' 

'Dat is zowat mijn eerste liefde. Ik ben vroe­ger zelfs muziek beginnen maken omdat ik mijn eigen albumcovers wilde ontwerpen en zelf videoclips wilde bedenken. Dat doe ik nog steeds helemaal zelf. Op de cover van Magneetje ben ik bijvoorbeeld erg trots.'

Wat mogen we nog verwachten in de toekomst?   
'We zijn al een tijdje aan het praten voor een platencontract. Dat is iets voor de komende weken. Tot nu doen mijn vrienden en ik alles in eigen beheer. Die eerste plaat, daar is echt veel tijd en geld in gekropen. Al raken we door de festivalzomer door de kosten en verdienen we wat aan merchandise.' 

'Ik heb ook nog niet veel samengewerkt met andere artiesten. Dat is iets dat je moet leren: zij hebben een volledig andere manier van werken. Mijn nummers zijn uiteindelijk maar gemaakt door twee of drie producers en ikzelf. Binnenkort sta ik op een line-up met de Romeo's en ik weet dat Mathieu Terryn (frontman van Bazart, red.) fan is. Misschien kunnen wij samen eens iets proberen.'

Powered by Labrador CMS