EDITORIAAL MEDIA
Is een kop koffie je meer waard dan geïnformeerd zijn?
Het bleef misschien een beetje op de achtergrond, maar afgelopen maand speelde zich een indrukwekkend tweespel af tussen de grootste mediabedrijven in ons land: DPG Media en Mediahuis. Beiden bieden hun jonge lezers vanaf nu een gratis krantenabonnement aan voor hun nieuwsmerken, met enkele verschillen tussen de twee formules.
Nu de betaalmuur wordt gesloopt, moet je plots niet meer betalen voor journalistiek. Waar kranten je voorheen probeerden te overtuigen om te betalen voor hun journalistiek, staken ze nu die poging. Een opvallend signaal dat ze geven over hun eigen product. Al kan je ze niet verwijten dat ze geen pogingen ondernamen om studenten te verleiden. Ze bieden allemaal bijzonder voordelige formules aan, die amper iets kosten in vergelijking met wat je neertelt voor een papieren krant, een boek of een cinematicket.
Kranten bieden ook steeds meer aan. Ze maken TikToks en reels aan de lopende band, publiceren honderden artikelen doorheen de dag en updaten constant hun liveblogs. Ook organiseren ze regelmatig evenementen voor hun lezers en bieden ze verschillende podcasts – gratis – aan.
Studenten vinden een dure koffie per week waardevoller dan duiding bij de actualiteit
Zo schoten de kranten zichzelf een beetje in de voet. Het niet-betalende aanbod werd wel erg groot. Neem daar nog eens sociale media bij, en je kan perfect op de hoogte zijn van de actualiteit zonder zelfs maar een longread doorgelezen te hebben. Dan is de afweging voor studenten wel snel gemaakt tussen een extra pint op café en een krantenabonnement, zoals Nieuwsblad-hoofdredacteur Liesbeth Van Impe het in deze editie treffend stelt.
In zo'n eenzijdig dilemma moet een krant het dikwijls bekopen. De kranten verloren de afgelopen jaren hun marktaandeel onder jongeren. In 2024 las 33 procent minder jongeren onder de 25 jaar oud Vlaamse kranten dan in 2017, blijkt uit een analyse van mediaprofessor Jonathan Hendrickx. Koffiebars en restaurants zitten ondertussen bomvol studenten, dag na dag. Studenten vinden een dure koffie per week waardevoller dan duiding bij de actualiteit.
Door studenten dan maar gratis toegang te geven tot hun aanbod, hopen de kranten in een laatste paringsdans toch te overtuigen. Hapt de student nu wel toe – of is er meer nodig?
Elias Fret is hoofdredacteur. Het editoriaal wordt gedragen door de voltallige redactie.