SPLINTER PAUZES

Want pauze werkt!

Er bestaan aan de KU Leuven geen vastgelegde regels omtrent het inlassen van een pauzemoment.
Er bestaan aan de KU Leuven geen vastgelegde regels omtrent het inlassen van een pauzemoment.

Toen een professor haar een broodnodige lespauze had ontzegd, werd Noëlle, student journalistiek, aan het denken gezet. 'Pauzes worden vaak ingekort, overgeslagen of te laat ingelast. En dat terwijl ze van cruciaal belang zijn voor de fysieke en de mentale gezondheid van zowel docenten als studenten.'

Gepubliceerd

'Het wordt intensief vandaag. We gaan de komende drie uur veel nieuwe stof behandelen', verkondigt de professor voorafgaand aan het college, waarna hij de les begint. Al snel word ik aandachtig meegesleurd in de theorie, waarna een interessante discussie volgt die wordt afgesloten met nog meer nieuwe theorieën.

Na anderhalf uur begint mijn buik te knorren. Ik denk aan de appel die in mijn rugzak op me ligt te wachten. Ondertussen begint ook mijn blaas te zeuren en het toilet roept me. Nog geen vijf minuten later is mijn aandacht voor de lesstof volledig verdwenen. Ik heb behoefte aan een korte pauze, maar die wordt vandaag overgeslagen. Zonde, want na het discussiemoment heb ik nauwelijks nieuwe informatie opgeslagen. 

Er bestaan aan de KU Leuven geen vastgelegde regels omtrent het inlassen van een pauzemoment

In het hectische ritme van het hedendaagse onderwijs lijken pauzes tijdens de les vaak een ondergeschoven kindje te zijn. Er zijn aan de KU Leuven geen vastgelegde regels omtrent het inlassen van een pauzemoment waarop studenten zich kunnen beroepen. Bij een les van twee uur wordt dat wel aangeraden, en dan is het gebruikelijk om een pauze in te lassen van tien minuten. 

In de praktijk blijkt dat niet alle docenten zich aan dat advies houden. Pauzes worden vaak ingekort, overgeslagen of te laat ingelast. En dat terwijl ze van cruciaal belang zijn voor de fysieke en de mentale gezondheid van zowel docenten als studenten.

Een van de meest doorslaggevende redenen waarom pauzes van onschatbare waarde zijn, is het fenomeen van 'mentale vermoeidheid'. Na verloop van tijd neemt onze mentale energie immers af. Dat resulteert in verminderde concentratie en een afname van ons leervermogen. Consequente pauzes verminderen deze mentale vermoeidheid en bevorderen de alertheid.

Zoals de Chinese filosoof Lao Zi ooit zei: 'Wie begrijpt dat regelmatig rusten een deel van het werk is, heeft al een groot deel van het werk gedaan'

Volgens wetenschappelijk onderzoek heeft regelmatig pauzeren nog meer aantoonbare voordelen. Psychologen en gezondheidswetenschappers tonen dat frequente pauzes leiden tot een toename van creativiteit, een verbeterd humeur en een grotere betrokkenheid. 

Diezelfde wetenschappers zien de druk op efficiëntie in onze huidige samenleving en ze benadrukken dat stress aanzienlijk toeneemt wanneer dagelijkse patronen van 'alsmaar doorgaan' niet worden onderbroken. 

Volgens Factcheck.Vlaanderen ervaart 55% van de Vlaamse studenten psychische klachten, waarvan studiestress een belangrijke oorzaak is. Volgens de universiteit is het van belang om de stressfactoren in het onderwijs te herkennen en aan te pakken. Het naleven van regelmatige pauzetijden is een stap in de goede richting.

Travis Bradberry, medeoprichter van TalentSmart, legt aan de telefoon uit dat een pauze van 17 minuten om de 51 minuten zorgt voor optimale focus en bekwaamheid. Een pauze van tien minuten tijdens twee uur les, is voor studenten dus minimaal.

In een ideale situatie hoeft mijn appel niet zo lang op me te wachten en hoeft het toilet niet zo luid te roepen, zodat de lessen mijn onverdeelde aandacht krijgen. Zoals de Chinese filosoof Lao Zi ooit zei: 'Wie begrijpt dat regelmatig rusten een deel van het werk is, heeft al een groot deel van het werk gedaan.'

Heb jij ook een mening die de wereld moet weten? Een krasse opinie of eerder een onschuldige, maar weldoordachte overtuiging over een van de zaken des levens? Stuur je lezersbrief door naar opinie@veto.be!

Powered by Labrador CMS