ACHTERGROND FIETSPAD ARENBERG
Fietsen naar Arenberg: een traject vol obstakels
Over de fietspaden van het centrum richting Arenberg wordt al enkele jaren geklaagd. Toch verandert er niet veel en blijven studenten gefrustreerd achter.
Als je ooit van het centrum van Leuven richting Arenberg hebt gefietst, merk je het al snel: de kwaliteit van het fietspad is niet meer wat het geweest is. Grote groepen fietsers passeren elk uur en samen met de wortels onder het asfalt zorgt dat ervoor dat er putten zijn ontstaan. Wil je die ontwijken? Dan bots je al bijna tegen een andere groep fietsers aan.
'Ik voel me eerder geïrriteerd dan onveilig', vertelt Jan Simons, student Psychologie aan de KU Leuven. Hij fietst regelmatig richting Arenberg en vermijdt bussen. 'Fietsen is over het algemeen praktischer. Als je in het centrum op kot zit, ben je daar binnen de vijftien minuten. Als ik moet wachten op het openbaar vervoer, duurt die rit veel langer.'
Problematiek
'Als je door het park fietst, is het fietspad zeker goed, maar langs de Kardinaal Mercierlaan is het eerder precair', geeft Simons toe. Volgens hem liggen er putten die moeilijk te ontwijken zijn. 'Aan de ene kant is de scheidingslijn tussen fietspad en voetpad disproportioneel en vervaagd. Mijn grootste zorg blijft bestaan uit de putten en slechte kwaliteit van het wegdek.'
Pieter Vansteenwegen, directeur van het KU Leuven Instituut voor Mobiliteit en professor aan de universiteit, is voor zijn onderzoek vooral bezig met de optimalisatie van het openbaar vervoer. Toch herkent hij als fietser in Leuven enkele pijnpunten.
'Een rechtstreekse busverbinding blijft een droom'
'Als je de parkeerplaatsen op de Kardinaal Mercierlaan zou weghalen, is er naast de bomen ook plaats voor een kwalitatief fietspad, maar auto's moeten daar kunnen blijven rijden en parkeren. De ruimte is dus beperkt en daardoor krijg je – zoals wel vaker – de keuze tussen groen of een beter fietspad.'
Poging tot oplossing
Daarnaast is Lutgard Vandenbergh, beleidsmedewerker mobiliteit en duurzaamheid bij Stuvo, daar ook mee bezig. In een bevraging rond mobiliteit uit 2022 gaven veel studenten al aan dat er enkele probleemzones waren. Vier van de vijf zones liggen daarbij op de as tussen het centrumen Arenberg.
Een van die pijnpunten is het geaccidenteerde fietspunt aan de Kardinaal Mercierlaan. 'Die heraanleg staat op de planning van de stad, maar naast het slechte wegdek is er ook een capaciteitsprobleem', aldus Vandenbergh.
'Van de fietssnelweg moeten we niet zoveel heil verwachten'
Een ander belangrijk punt op de agenda is een vlotte verbinding vanuit het station. 'Bus 2 en 12 van De Lijn rijden wel richting Arenberg, maar maken te veel stops onderweg', vertelt Vandenbergh. 'Een rechtstreekse busverbinding tussen het station en Arenberg blijft een droom.'
Daarnaast is er nog een laatste redmiddel: de fietssnelweg. 'We hopen dat die zal zorgen voor een spreiding van de massa studenten. De problematiek ligt nu vooral op de grote hoeveelheden fietsers die elke dag op het fietspad komen', vertelt Vandenbergh. Toch is Vansteenwegen niet zeker of we al onze hoop hierop moeten vestigen: 'Ik weet niet of we daar zoveel heil van moeten verwachten want die snelweg gaat voorbij aan het hart van de campus.'