Chatten we binnenkort tijdens examens?

Communicatie heeft positieve effecten

23 mei 2022
Nieuws
Auteur(s): Lenne Schoenmakers
Chatten met medestudenten tijdens een test heeft verschillende voordelen voor studenten. Drie onderzoekers bekeken het effect daarvan tijdens een examen en bekwamen interessante resultaten.

De examenperiode lonkt om de hoek, een lastige en stressvolle periode voor elke student. Blokken moet tijdig gebeuren en tijdens het examen staat de student er alleen voor. Het gebruik van een smartphone of eender welke andere communicatievorm met medestudenten leidt nu nog tot een nul op het examen. 

Drie Zuid-Afrikaanse onderzoekers aan de universiteit van Pretoria , Cecile Janse van Rensburg, Stephen Coetzee en Astrid Schmulian waren toch nieuwsgierig naar het effect van toegelaten communicatie tussen studenten.

Ze lieten studenten tijdens een individuele test met elkaar chatten via een app. Op die manier gingen de onderzoekers op zoek naar de eventuele positieve effecten daarvan op de score en het gevoel na het afleggen van de test bij studenten.

'We zochten een alternatief om hun gezamenlijke probleemoplossende competentie te ontwikkelen'

Onderzoeksteam universiteit Pretoria

De onderzoekers raakten geïnspireerd door de verschillende lockdowns en coronapandemie. 'Sinds de gedwongen opsluitingen en de daaropvolgende sociale afstand waren we bezorgd dat de studenten zich geïsoleerd zouden voelen en zochten we een alternatief om hun gezamenlijke probleemoplossende competentie te ontwikkelen', klinkt het.

Chatten werkt

De resultaten van het onderzoek zijn duidelijk: als studenten door middel van een app mogen chatten met elkaar tijdens een individuele test, kunnen zij op een authentieke manier samenwerken bij het oplossen van problemen. Dat authentieke samenwerken betekent dat zij werken zoals ze dat ook zullen doen in hun toekomstige job. 

Verder verliep de beoordeling van de test ook rechtvaardiger, doordat studenten elkaar konden helpen met bijvoorbeeld de juiste vertaling van een woord in de opdracht. 

Een opvallende bevinding was dat de studenten meer geneigd waren om te chatten met elkaar tijdens een test die op minder punten stond dan wanneer die op een groot deel van de punten stond. 

'We hopen dat ons onderzoek professoren inspireert om authentiek samenwerkend leren te omarmen bij beoordelingen'

Onderzoeksteam universiteit Pretoria

Het merendeel van de studenten koos er bij belangrijkere taken voor om geen gebruik te maken van de chatapp en zo te focussen op hun eigen test in de plaats van op die van anderen. 

'We hopen dat ons onderzoek professoren inspireert om authentiek samenwerkend leren te omarmen bij beoordelingen', aldus de onderzoekers. 'Het is duidelijk dat individuele beoordelingen van het leren nog steeds vereist zijn voor licenties en beoordelingsdoeleinden.' 

De rechtvaardigheid die werd bereikt door de chatfunctie, stelde de proefstudenten in staat om hun kennis te demonstreren zonder te worden benadeeld door een taalbarrière.

In de toekomst willen Van Rensburg, Coetzee en Schmulian verder de werkelijke leervoordelen onderzoeken van het gebruik van de chatfunctie tijdens beoordelingen. Ze moedigen ook andere onderzoekers aan. Verder hopen ze het mogelijk te maken om, ook nu met de terugkeer van fysieke lessen, de chatfunctie tijdens testen te introduceren.