Cultuurkaart: je geld waard?

‘Wanneer je een cultuurkaart hebt, ben je zeker van je portie cultuur’

12 oktober 2020
Analyse
Auteur(s): Lore Meesters
Naar aanleiding van de coronamaatregelen is de cultuursector sterk veranderd. Desondanks zet de KU Leuven in op het voorzien van een volwaardig, maar veilig aanbod voor cultuurkaarthouders.

Studenten kunnen voor twintig euro een cultuurkaart kopen. Daarmee profiteren ze niet alleen van een uitgebreid programma culturele evenementen, waaronder het maandelijkse UUR KULTUUR, maar krijgen ze ook tal van kortingen en vallen er regelmatig gratis tickets te winnen. Dit jaar zien de activiteiten er een stuk anders uit, aangezien de organisatoren zowel met de veiligheidsmaatregelen van de overheid, als met de normen van de KU Leuven rekening moeten houden.

Er is een daling in de verkoopcijfers, maar die is minder groot dan gevreesd

Vooral van massa-evenementen is er de komende tijd nog geen sprake. Als alternatief wordt er ingezet op een groter aantal kleinschalige evenementen om het aanbod te vervolledigen. 'We vinden dat we als KU Leuven de verantwoordelijkheid hebben om cultuur te voorzien voor de studenten', klinkt het bij Sam Rijnders van de dienst Cultuur. 

Hoewel de capaciteit per evenement sterk vermindert, ligt de focus op het voorzien van een volwaardig programma, zelfs wanneer de maatregelen verder zouden verstrengen. Met de reeks WEERKLANK organiseert de universiteit een reeks coronaveilige popconcerten. De boodschap is duidelijk: 'Wanneer je een cultuurkaart hebt, ben je zeker van je portie cultuur.'

Minder vrijheid 

De KU Leuven hecht groot belang aan een veilig verloop van haar evenementen. Concreet houdt dat in dat een cultureel uitstapje voortaan gepaard gaat met verplichte reservaties, een strak circulatieplan, mondmaskers en voldoende afstand. Daarnaast wordt iedereen individueel naar zijn plaats begeleid en is het na afloop niet mogelijk om nog wat te blijven hangen. Napraten is alleen toegestaan met je eigen bubbel op café.

'Over het algemeen is de balans niet heel positief, maar we vinden wel een manier om er mee om te gaan', vertelt Rijnders. Het resultaat van de maatregelen is vooral dat alles nu erg gestructureerd verloopt. 'Er is iets minder vrijheid en blijheid dan vroeger.' De universiteit bemerkte dit jaar ook een lichte daling in de verkoopcijfers: vorig jaar bezat 10,8% van de studenten een cultuurkaart, dit jaar is dat nog 8,3%. Een zichtbaar verschil, maar minder groot dan gevreesd.

Een positieve noot

Culturele activiteiten zullen dit jaar niet meer zijn wat we gewend waren, maar niet alle veranderingen zijn even negatief. 'Je merkt dat er een intieme verhouding tussen maker en publiek is ontstaan', merkt Rijnders op. Bovendien brengt cultuur de mensen nog altijd samen, al is dat nu wel op anderhalve meter afstand. Volgens Rijnders is dat gemeenschapsgevoel iets waar studenten nu nood aan hebben.
 
Daarbovenop gelooft de KU Leuven sterk in het nut van cultuur. In het algemeen als middel om je blik te verruimen en de wereld te ontdekken, maar ook meer specifiek tijdens de coronacrisis. 'In moeilijke tijden als deze, waarin de wereld op zijn kop staat, zijn kunst en cultuur heel belangrijk om de dingen een plaats te geven.'

Gerelateerde Artikels