NIEUWS GREEN TRAVEL
Met een reisbeurs op Erasmus? De Green Travel Grant is in trek
Het aantal Leuvense Erasmusstudenten dat een groene reisbeurs aanvroeg, verdubbelde vorig jaar. Toch is hun aandeel nog altijd klein. 'En dan terwijl het meer bedraagt dan wat een Erasmus interrailpas kost.'
Ruim twintig procent van de uitgaande Erasmusstudenten vroeg vorig jaar de Green Travel Grant aan bij de KU Leuven. Die beurs is bedoeld om studenten die op een duurzame manier reizen financieel te ondersteunen. Het gaat dan bijvoorbeeld over reizen met de trein, de bus of carpoolen. Jammer voor wie naar Ierland wil: de ferry telt voorlopig nog niet mee.
Groen en goedkoop
De beurs is goed voor een bedrag tussen 56 en 285 euro. 'Het is straf dat niet meer studenten hem aanvragen, want dat bedraagt meer dan wat een Erasmus interrailpas kost', zegt Matt Tips, verantwoordelijk voor Green Erasmus aan de KU Leuven.
De oorzaak is misschien te zoeken in de logistieke rompslomp die treinreizen met zich mee durven te brengen. Je weg vinden in het kluwen aan treinmaatschappijen is geen sinecure. Onverwachte vertragingen kunnen roet in het eten gooien en de - vaak dure - zitplaatsreserveringen zijn niet inbegrepen in een interrailpas. Als het op gemak aankomt, blijft het vliegtuig koning.
Ryanair
Daarom kiest het Erasmus Student Network (ESN) ervoor om een lopende samenwerking met Ryanair te verlengen. Het gaat om een korting van 10 procent op vluchten, plus 22 kilogram gratis bagage.
Die beslissing lijkt haaks te staan op de groene ambities van de organisatie. ESN International investeerde de afgelopen jaren namelijk sterk in een samenwerking met de Europese Commissie om studentenmobiliteit milieuvriendelijker te maken. Het engageert zich ook in Green Erasmus, dat studentenuitwisselingen duurzamer wil maken.
'Een grote groep kijkt enkel naar vliegtuigreizen en lijkt niet op de hoogte te zijn van alternatieven'
Zo werkten ze aan een nieuwe samenwerking met Interrail, die Erasmusstudenten nu 25 procent korting biedt op treinreizen binnen Europa. België behoort volgens ESN trouwens tot de top drie van landen waar studenten het Interrail-aanbod het vaakst gebruiken.
Waarom dan toch kiezen om samen te werken met Ryanair – nota bene een van de meest vervuilende vliegtuigmaatschappijen van Europa? Volgens Noah Charpentier, de voorzitter van ESN België, gaat het hier vooral om de financiële drempel die zou kunnen ontstaan. 'We willen mobiliteit niet tot een luxe maken. Erasmus moet haalbaar blijven.'
Trein op een zijspoor
Hoewel voor een bepaalde groep studenten het vliegtuig misschien de enige betaalbare optie blijft, is er ook een andere groep die momenteel niet mee wordt getrokken in hun groene verhaal. 'Een grote groep kijkt enkel naar vliegtuigreizen en lijkt niet op de hoogte te zijn van alternatieven', zegt Charpentier.
Wat bewustwording rond treinreizen betreft, geeft de voorzitter toe dat ESN daar niet actief mee bezig is. 'Dat soort informatie komt meestal van de universiteiten zelf, maar het is zeker iets dat we in de toekomst kunnen versterken.' De KU Leuven zal tijdens de volgende ‘Go Global Week’ ook een standje hebben met ESN om de interrailpas te promoten.
De drempel om de beurs aan te vragen bij KU Leuven is alvast niet hoog. Studenten die verder reizen dan vijfhonderd kilometer moeten enkel een verklaring op eer indienen, samen met bewijsstukken van hun reis. Dat zijn bijvoorbeeld treintickets of betaalbewijzen van je brandstof als je carpoolt. 'We vertrouwen erop dat studenten daar eerlijk in zijn', zegt Tips.