VOOR JE UITGELEGD AI
Hoe ga jij best om met AI? Wij geven vijf tips
Negentig procent van de studenten zou gebruik maken van generatieve AI voor hun studie. Maar hoe maak je daar nu het best gebruik van? Wij verzamelden tips bij professoren. 'Als het jou uren bespaart, go for it.'
AI aan je voorbij laten gaan, is steeds minder een optie voor studenten. 'De KU Leuven heeft een duidelijk AI-beleid, waarin docenten kunnen verwachten dat AI gebruikt wordt en dat ook leren begeleiden', zegt Lieve De Wachter. Zij is professor academisch Nederlands aan de KU Leuven, en schreef mee aan het handboek Wetenschappelijk schrijven in tijden van AI.
Dat is ook logisch, zegt ze. 'Vanuit het werkveld wordt er verwacht dat studenten op een kritische manier kunnen omgaan met die tools, en dat wij dus die mensen afleveren. Ik vind dat docenten niet kunnen doen alsof generatieve AI er niet is. Volgens mij weten veel studenten nog niet goed hoe ze dat optimaal kunnen gebruiken.' Dus helpen wij jou uit de nood.
1. Gebruik niet zomaar ChatGPT
Hoewel de meerderheid van de studenten ChatGPT gebruikt, is dat niet per se de beste AI-tool. 'Voor veel studenten staat AI gelijk aan ChatGPT', zucht Gilles Pittoors, docent Politieke Wetenschappen aan de KU Leuven. 'Maar er zijn zoveel betere AI-applicaties die studenten gewoon niet kennen en niet gebruiken. ChatGPT is niet the best out there.' Kies dan ook een specifieke tool, met duidelijke prompts, voegt De Wachter daaraan toe.
'We kunnen nu de lat hoger leggen'
Zo raadt de KU Leuven aan om Copilot te gebruiken, waar je ook kan inloggen met je KU Leuven-account om je gegevens beter te beschermen. Pittoors raadt onder andere Consensus en Elicit aan. 'Die kunnen je echt goed op weg helpen, beginnen niet te hallucineren en werken met academische teksten.'
Kies ook de tool die het meeste overeenkomt met het doel dat jij voor je opdracht hebt, voegt De Wachter daaraan toe. Zo zijn tools als Connected Papers en NotebookLM interessantere tools om bronnen mee te verzamelen, analyseren en vergelijken. 'Ik ben niet per se de grote pleitbezorger van al die tools. Maar ik vind dat je in deze tijd ook niet kan doen alsof die niet bestaan.'
2. Gebruik enkel AI wanneer je vertrouwd bent met de leerstof
'Het is misschien een beetje raar, maar AI is vooral nuttig in domeinen die je net heel goed beheerst', zegt Dirk Speelman, professor linguïstiek en kwantitatieve methodologie. Hij is ook verbonden aan het KU Leuven Instituut voor Artificiële Intelligentie. 'Ik zou het gebruik afraden wanneer je de basics niet kent. Dan is de kans groter dat je in valkuilen trapt, of dat je resultaten fout interpreteert.'
'Maar anders is het zeker een handig instrument voor shortcuts, of om andere perspectieven op data los te laten', benadrukt Speelman. Dat haalt ook Pittoors aan: 'Als je niet zo een goede schrijver bent, is AI zeker een goed hulpmiddel om tot een mooie tekst te komen. Als het jou uren bespaart, go for it.'
3. Gebruik AI niet om je denkwerk te vervangen
Het is echter cruciaal dat je het denkwerk niet door AI laat doen. 'Het is niet aanvaardbaar als je AI gebruikt om je eigen brein te vervangen', zegt Pittoors. 'Als je alles uitbesteedt aan ChatGPT, doet dat wat met je cognitieve vermogens', beaamt Stef Aupers. Hij is professor mediastudies en geeft het vak 'AI society'. 'ChatGPT kan heel veel fundamentele arbeid overnemen, die wel nodig is.'
Het hangt ervan af hoe je het gebruikt, maakt Speelman duidelijk. Je verdiepen in je leerstof is nog steeds cruciaal. 'Maar iets met de hand opschrijven, is niet de enige manier om iets grondig te verwerken. Ik sta zeker niet weigerachtig tegenover het laten samenvatten van je eigen notities door AI. Je kan bijvoorbeeld enkele flowcharts door AI laten maken, en die dan zelf memoriseren of met elkaar vergelijken.'
4. Onderscheid jezelf
Maak duidelijk dat jij écht die paper hebt geschreven, bijvoorbeeld door je schrijfstijl. 'Zorg dat je wat van jezelf in je papers giet', zegt Pittoors. 'Ik zeg niet dat je je Shakespeare moet wanen, maar als je duidelijk kan maken dat het om je eigen idee gaat, scoor je punten.'
Maar schrijfstijl maakt niet alles, zegt hij. 'Zorg dat je met een origineel idee afkomt, en aantoont dat wat je schrijft relevant is. Ik heb liever dat iemand een tekst schrijft van 500 woorden die goed in elkaar zit, dan een tekst van 2000 woorden, maar waarbij er niet verder wordt gegaan dan de basics.'
'Iets met de hand opschrijven, is niet de enige manier om iets grondig te verwerken'
Toon ook aan dat je het snapt, haalt Aupers aan. 'Ben je in staat om de literatuur te bespreken? Ben je in staat om een positie te kiezen, en dat empirisch te onderbouwen? Dan blijkt dat wat je geschreven hebt, in ieder geval iets is dat je snapt.'
Steeds meer professoren schakelen daarenboven over op een mondelinge toelichting bij taken. Dan komt dat nog eens extra van pas. 'We kunnen de lat hoger leggen', zegt De Wachter. 'We focussen meer op zaken waar studenten hun creatieve en kritische capaciteiten en vaardigheden nog meer moeten ontwikkelen.'
5. Wees transparant
Maar wanneer je generatieve AI gebruikt voor je schoolwerk, wees dan vooral transparant. 'Ik vraag aan al mijn studenten om een disclaimer aan hun papers toe te voegen', zegt Pittoors. Daarbij kan je altijd vertrekken vanuit de richtlijnen van de KU Leuven, die je kan raadplegen op haar website. 'Maak gebruik van de tools, volgens de richtlijnen’, zegt De Wachter. 'En gebruik die tools dan op een slimme en kritische manier.'
'Een andere manier is dat je je prompts toevoegt', zegt Aupers. 'Daarmee kunnen wij als professoren ook een beetje backstage kijken.' Ook de professoren proberen op hun beurt zo transparant mogelijk te zijn. 'Boven alles moet het transparant zijn. We moeten duidelijk stellen wat je wel en niet mag doen. En als je aan de slag mag gaan met AI, proberen we dat erg te structureren.'
De KU Leuven wenste geen uitleg te geven bij haar onderwijsbeleid. Haar perspectief ontbreekt dan ook in dit artikel.
Hoe zien proffen dat jij AI hebt gebruikt?
'Die eerste papers die volledig met AI gemaakt waren, waren zo slecht. Het was niet moeilijk om die eruit te halen', lacht Pittoors. 'We zijn nu een jaar verder, en nu is het soms niet meer mogelijk om die papers eruit te halen.' Maar er zijn wel enkele indicaties op onrechtmatig gebruik.
Een van de meest duidelijke indicaties op onrechtmatig AI-gebruik is het opduiken van niet-bestaande bronnen in je paper. 'Dat is de smoking gun', zegt Pittoors. 'Ik heb al gehoord van collega's die zichzelf geciteerd zagen, maar met publicaties die ze helemaal niet geschreven hadden.'
Een ander teken is het veelvuldig opduiken van gedachtestreepjes. 'Dan heb ik meestal wel een vermoeden.' Sommige studenten zijn zo achteloos dat ze gewoon losstaande zinnen uit de chatbot kopiëren, zoals bijvoorbeeld de terms and conditions.
Ook professor intellectuele rechten Jozefien Vanherpe kan ervan meespreken. 'Het meest tragische dat ik al heb meegemaakt is dat iemand bij haar thesisverdediging gewoon aflas van een tekst in het lettertype van ChatGPT, met de titels van de verschillende onderdelen er gewoon nog bij.'
'Ik weet dat studenten bekommerd zijn om hun tijd, maar ik ben ook bekommerd om mijn tijd', zegt Vanherpe. 'Zo kan je gewoon niet verwachten van een professor dat die de aandacht er heel de tijd bij houdt.'
Maar het kan ook andersom. 'Er zit iets geks in', zegt Aupers. 'Bepaalde activiteiten van studenten die we vroeger als problematisch beschouwden, wijzen er nu vaak op dat ze juist geen AI hebben gebruikt. Dat een tekst niet al te soepel geschreven is, is niet per se goed, maar dan weet je wel met zekerheid dat een student er hard op gewerkt heeft.'