Schepen Studentenzaken wil meer fuifzalen

Schepen Thomas Van Oppens en vicerector Hilde Feys stewarden op de Tiensestraat

21 februari 2020
Artikel
Schepen Thomas Van Oppens (Groen) vindt dat overlast in Leuven komt door een gebrek aan feestzalen. 'Fuifruimte in Leuven is altijd een goede investering.'

De Tiensestraat heeft donderdagavond twee extra hesjes geteld. KU Leuven-vicerector Hilde Feys en schepen Van Oppens ondersteunden er de stewards. Ook studentenflik Gil Vanommeslaeghe en LOKO-voorzitter Lana Van den Heuvel waren van de partij.

In een interview met Veto zegt schepen Van Oppens dat de overlast aan de Tiense meevalt, afgezien van het occasionele geschreeuw dan. 'Ik denk ook niet dat hier het grote probleem ligt van overlast in Leuven: dat is eerder op de transfer tussen kot en fakbar of Oude Markt en terug.'

Meer studenten, minder feestgelegenheden

De dertigjarige Van Oppens studeerde enkele jaren geleden zelf nog. 'Ik heb in mijn tijd het aantal studenten zien toenemen, en tegelijk het aantal feestgelegenheden zien afnemen.' De Albatros deed de deuren toe, de Lido is gesloten en vroeger was er ook nog de Silo aan de Vaart.

'Ik denk dat we de juiste alternatieven moeten bieden voor kotfeestjes'

Thomas Van Oppens, schepen van Studentenzaken

In plaats komt drinken op straat en grotere (en luidere) kotfeestjes, aldus Van Oppens. 'Ik denk dat we de juiste alternatieven moeten bieden voor kotfeestjes. Er zijn een aantal zaken die nog leeg staan en die we kunnen gebruiken, zoals Café Rodins op de Oude Markt. Dat zou goed zijn, want dan hebben we de feestgelegenheden daar geconcentreerd.'

De schepen wil alle opportuniteiten die er zijn vastgrijpen. Soms heb je leegstaande gebouwen, zoals die gebruikt worden voor Existenz: 'We kunnen dan (al dan niet tijdelijke) feestgelegenheden creëren voor studenten én jonge Leuvenaars. Dat zijn twee vliegen in een klap, want zij gaan uit op andere momenten. Fuifruimte in Leuven is altijd een goede investering.'

High-tech tegen geluidsoverlast

Het moeilijkste donderdagavond was volgens de schepen soms om mensen de deur te wijzen die geen studentenkaart bij hadden. Geluidsoverlast was ook lastig tegen te gaan: 'Af en toe wordt er geschreeuwd op straat en dan is dat gebeurd. Dan kan je er niets meer aan doen', zegt schepen Van Oppens.

De lichten zouden kunnen dimmen wanneer het geluid een bepaalde grens overstijgt

Om het nachtlawaai tegen te gaan plant de stad de komende jaren een proefproject in de Naamsestraat. Met microfoons wordt de geluidsintensiteit gemeten. Van Oppens: 'Eens we die apparatuur hebben, kunnen we experimenteren met wat het beste werkt. Borden plaatsen, mensen sturen?'

Op het einde van het project wil de stad een automatisch systeem tegen geluidsoverlast hebben. De lichten zouden kunnen dimmen wanneer het geluid een bepaalde grens overstijgt, of er zou een boodschap worden geprojecteerd. Met simpele artificiële intelligentie zou de apparatuur ook het onderscheid tussen een stem, een auto of bijvoorbeeld vuilbaktrappen kunnen herkennen.