Studenten zeggen nee tegen ingangsexamen lerarenopleiding

'Dit komt van mensen die nooit voor de klas hebben gestaan'

09 december 2019
Artikel
De Vlaamse regering wil terug prestige geven aan de lerarenopleiding. Maar dat getuigt van een verouderde visie op het beroep, zeggen studenten en docenten.

De Vlaamse regering onderzoekt een ingangsexamen voor leerkracht om de onderwijskwaliteit te verhogen. Kennis is terug belangrijker, horen we op het kabinet van minister Weyts. 'We willen het beroep terug prestige geven en inhoudelijk versterken. Zo trekken we sterkere profielen aan.'

Volgens Lieselot Ignoul, voorzitter van de Studentenraad UCLL regio Leuven, is de nadruk op kennis een verouderde insteek. 'De tijd dat de leerkracht de slimste van het dorp was, is voorbij. Een leerkracht moet kunnen lesgeven, geen wandelende encyclopedie zijn.'

Meer dan een vat vol kennis

Het zwaarste aan de opleiding was voor Ignoul niet de theorie, maar de praktijk. 'Dat meet je onmogelijk in een test. Ik heb leraren gekend die veel weten over hun vak als je een op een met hen praat, maar het niet overgebracht kregen.'

'Een ingangsexamen als oplossing vind ik weinig overtuigend'

Dylan Couck, bestuurder Vlaamse Vereniging van Studenten

Op dit moment heeft de lerarenopleiding al een niet-bindende proef: de instaptoets. Lijne Vloeberghs, opleidingsverantwoordelijke aan de UCLL, vindt dat een goed feedbackinstrument. 'Het laat de werkpunten en sterktes van de student zien. Maar een goede leraar is veel meer dan een vat vol kennis.'

Dylan Couck, bestuurder bij de Vlaamse Vereniging van Studenten: 'Veel opleidingen klagen over de dalende kwaliteit van de instroom. Dat is niet origineel. Een ingangsexamen vind ik weinig overtuigend als duurzame oplossing.'

Lerarentekort

Vlaanderen kampt op dit moment met een lerarentekort. Het kabinet geeft toe dat juist nu kandidaat-leraren aan de poort tegenhouden contra-intuïtief lijkt. 'Je zou kunnen zeggen: we zetten de deur wagenwijd open want we hebben leraren nodig. Maar daar zouden we later spijt van krijgen', zegt de woordvoerder van minister van Onderwijs Ben Weyts.

'Het ingangsexamen zal de opleiding niet aantrekkelijker maken'

Lieselot Ignoul, voorzitter Studentenraad UCLL regio Leuven

Via het examen denkt het kabinet juist meer en betere studenten aan te trekken. De minister vergelijkt het met een schouw: als je een groot gat maakt, krijg je amper tocht. Het trekt pas als je maar een klein gaatje maakt.

Lieselot Ignoul denkt dat het ingangsexamen de opleiding niet aantrekkelijker zal maken. 'Als er minder studenten worden toegelaten, zullen er ook minder studenten afstuderen. De werkdruk op de collega's zal enkel verhogen. Dat maakt de job niet aantrekkelijker.'

'Het is een maatregel op basis van buikgevoel'

Dylan Couck, bestuurder Vlaamse Vereniging van Studenten

Dylan Couck kan de effecten moeilijk inschatten: 'Misschien wordt het beroep inderdaad aantrekkelijker op lange termijn. Maar de problemen van nu zijn daarmee niet opgelost. Het is een maatregel op basis van buikgevoel.'

Onderzoek voor 2022

Het onderzoek naar de bindende toelatingsproef staat pas gepland voor 2022: een jaar voor het kabinet in campagnemodus gaat (voor de verkiezingen van 2024, red.). De kans dat het examen er staat voor het einde van legislatuur is dus bijzonder klein.

De ontwikkeling van de toets vereist veel studie. Daarnaast is het ook de vraag of het examen er komt. De regeringsdocumenten hebben het enkel over een 'onderzoek'. Veel zal afhangen van de houding van het onderwijsveld.

De studentenraad van de UCLL heeft al contact opgenomen met studentenraden van andere hogescholen om gezamenlijk actie te voeren tegen het ingangsexamen.