INTERVIEW KINGSTEP SOUNDSYSTEM
'Ik heb nog nooit geweten dat er gevochten werd op een reggaefeestje'

Kristoffel Sas van Kingstep Soundsystem kwam aan met een bakfiets vol affiches van de concertreeks Dub Unit. Het concept, dat dub en reggae in de kijker zet in Leuven, is na drie jaar aan zijn dertiende editie toe. Op onze redactie vertelde hij ons alles wat je moet weten over de Dub Units in Het Depot.
'We spelen reggae en vooral Engelse dub (instrumentale versie van Reggae, red.) , zegt Kristoffel wanneer hij zich neerzet. 'Dub heeft effecten zoals echo, reverb, etc. De melodie zit in de baslijn. Dat maakt het ook zo aanstekelijk om op te dansen. De kickdrum, die meestal de dansbare beat aandrijft, klinkt nog steeds technoachtig in zo’n 90% van de nummers.'
'De unieke vibe van peace and love errond is aanstekelijk. Mensen zijn heel vriendelijk tegen elkaar en iedereen hoort erbij, iets wat je niet op ieder evenement ziet. Ik heb nog nooit geweten dat er gevochten werd op een reggaefeestje. En ik ben al meer dan twintig jaar actief in het genre.'
Hoe werd Kingstep opgericht?
Kristoffel: 'Ergens begin 2000 was ik op reis in Gambia in Afrika. Daar heb ik reggae leren kennen. Ik dacht meteen dat de muziek bekender moest worden, en daar wou ik iets mee doen. Daarna draaide ik muziek bij mensen thuis, in cafés en later op evenementen en festivals.'
'In België was er toen nog maar een redelijk beperkte scene. Soul Remedy (een ander soundsystem, red.) in Leuven bestond al en speelt nog steeds; ik ontdekte hen toevallig, omdat er toen geen internet was. Ik heb verschillende soundsystems gehad maar besloot in 2008 met Kingstep te beginnen.'
'We zochten dringend een naam en kwamen uit op Kingstep. Dat was de naam van een liedje van Breadback, uit de Birminghamse dubscene. Onze naam was niet heel origineel, maar ik ben blij dat we hem kozen, want hij bleef goed hangen.'
Hoe bouw je een goede soundsystem op?
'De bas is heel belangrijk, dat is de basis van de muziek, dus je kunt best zien dat dat goed zit. De middentonen en hoge tonen moeten er eigenlijk goed bij kunnen passen om een mooi geheel te vormen. Het soundsystem moet daarvoor niet groot zijn, vind ik.'

'Eerlijk gezegd zoeken we nog steeds naar de beste opstelling en hebben we er al acht à negen uitgeprobeerd. We hebben weinig tijd en mogelijkheden om het soundsystem te testen, dus iedere keer als we in Het Depot een dub unit organiseren, maken we ervan gebruik om nieuwe dingen te proberen. In onze opslag hebben we te weinig plaats. Ik zou graag een hangar hebben om alles iedere dag te testen!'
Klagen mensen soms dat ze oorpijn hebben na een dub?
'Voor sommigen staat het te luid, voor anderen dan weer te stil. Natuurlijk hebben mensen die bij de boxen staan er wel wat last van. Gelukkig zie je de laatste tijd toch dat de meesten gehoorbescherming dragen. Want anders moet je er niet voor gaan staan, net als op geen enkel evenement.'
Je staat in voor de line-up bij de Dub Units. Naar wat kijk je dan bij het uitnodigen van bepaalde artiesten?
'Ik ben gefocust op de Engelse soundsystems en probeer ervoor te zorgen dat ze zo veel mogelijk kunnen komen spelen. Dat zijn de pioniers van de scene. Ik vind het belangrijk dat de normen en waarden van de cultuur gerespecteerd worden. Tegenwoordig zijn er heel veel subgenres in de dub, die vaak nog heel weinig met de originele scene te maken hebben. Soms vind ik het er wat over gaan.'
'Dub Units blijven tot 5u30 doorgaan. Zo kunnen de laatblijvers de eerste trein terug pakken'
'En ook de mensen die niet veel kansen krijgen, maar wel heel goed zijn, probeer ik te boeken. Daarom proberen we ook iedere editie vrouwelijke artiesten in de line-up te krijgen als dj's of zangeressen. Dat komt niet vaak voor in de dub – meestal zijn het mannelijke stemmen. Hopelijk zetten wij daar een trend mee.'
Hoe gaan de Mc's te werk?
'De Mc's (Master of Ceremonies, red.) zijn de zangers, die samen spelen met de dj's. Ze zingen vaak over Babylon. Een metafoor voor ongelijkheid, het systeem dat fout zit. Wat ik het belangrijkste vind is dat ze zeggen welk liedje dat gespeeld wordt en wie de producer daarvan is. Zo weten de mensen naar wat ze luisteren.'
'In het begin van de avond is het kalmer omdat ze hun stem willen uitsparen. Het zijn lange nachten. Ook willen ze het volk later wakker houden, daarom worden ze ook wat later actief. Zij freestylen dan uren aan een stuk door. Dub Units blijven tot 5u30 doorgaan. Zo kunnen de laatblijvers de eerste trein terug pakken. Het verbaast mij soms hoe vol het nog staat op het einde.'
Welke artiesten komen deze editie?
'Reemshot komt 2 jaar na de start van haar carrière, op een van onze dubs, terug spelen. Ondertussen is ze al bekender, heel leuk om te zien. Angus Digital, een legendarische producer uit Birmingham, maakt zijn debuut. Veel mensen kennen zijn muziek maar hem zelf niet. Ik verwacht er wel heel veel van. Als ik zijn muziek speel, worden mensen altijd wild.'

'Ook komt er voor de eerste een liveband: de Macka B en The Roots Ragga band, heel bekend in het wereldje. Hij wordt gezien als "de Jeroen Meus" van de reggae. Met zijn korte video's op sociale media over gezond eten haalt hij honderdduizenden views. Dat vertelde hij mij een paar maanden geleden aan de telefoon. Ik checkte dat, en dat was waar.'
Heb je nog leuke anekdotes?
'One Nation van Birmingham is een keer komen spelen. Ze vertrokken op tijd om 6u in de ochtend, maar door een gehakketak van de luchtvaartmaatschappijen zijn ze uiteindelijk pas om 2u00 's nachts uitgeput aangekomen, helemaal in Eindhoven. Het Depot is ze gaan halen waardoor ze om 3u stonden te spelen op de dub unit. Volgens veel mensen hebben ze toen de beste set in dertien edities gedraaid. Een beetje anger werkte precies wel.'
Nog een laatste boodschap voor de studenten?
'Afkomen zou ik zeggen op 10 oktober. Zijt goed voor een ander en een ander is goed voor u. We proberen de prijs zo laag mogelijk te houden om jongeren en mensen met misschien minder geld niet uit te sluiten.'
De dertiende Dub Unit gaat deze vrijdag door. Tickets zijn beschikbaar via de website van Het Depot.