'Studeren en ontspannen zijn in elkaar overgevloeid'

Studeren tijdens blockdown

04 mei 2020
Artikel
Auteur(s): Mathilde Dams
Resultaten uit een enquête van Teleblok geven aan dat het niet evident is om nu te studeren. Een verzameling getuigenissen geeft te kennen dat de meeste studenten dapper voort leren.

Iris*, eerstejaars Rechten, mist het om naast medestudenten te zitten in de aula: 'Wanneer ik mijn les alleen in mijn kamer bekijk, is het gevaarlijk om in andere tabbladen te gaan snuisteren. Soms gebeurt het voor ik er erg in heb.' Tijs, tweedejaars Economische Wetenschappen, herkent de afleiding: 'Soms zoek ik tijdens een college iets op en voor ik het weet zit ik dertig Wikipediapagina's verder.' 

Ook andere studenten hebben last van concentratieproblemen. Eva, eerstejaarsstudent Toegepaste Taalkunde: 'Soms lijkt het alsof je de enige op de planeet bent die aan het studeren is. Je hoort soms wel iets van je medestudenten, maar je zit altijd alleen achter je scherm te puffen.' In de enquête van Teleblok geeft slechts 31% als antwoord 'helemaal akkoord' of 'akkoord' op de stelling Het lukt me voldoende te studeren per dag.

'Nu is er helemaal geen tijdsdruk, die mij normaal wel goed doet'

Els, student Vergelijkende en Internationale Politiek

Jorgen zit in de derde bachelor Burgerlijk Ingenieur en heeft het sowieso al moeilijk om zich te concentreren: 'Ik heb ADD en het is het best voor mij om ruimtes gesplitst te houden. Ik ga normaal altijd naar de bib om te studeren. Nu is er geen duidelijke grens tussen waar ik studeer en waar ik pauze houd.' Ook de grens tussen wanneer wel en niet studeren is vervaagd: 'In de bib neemt iedereen op hetzelfde moment pauze, en anders kan je toch alleen op je gsm zitten.' 

Ook Els, student Vergelijkende en Internationale Politiek, mist de bibliotheek: 'In de bib gaat het ook niet altijd goed, maar erna heb je ten minste een leuke pauze en kan je je terug opladen. Nu schrijf ik thuis altijd alleen aan mijn thesis.'

De enquête van Teleblok meldt voorts dat 58% het gevoel heeft minder zinvol bezig te zijn dan anders. Dat is ook bij Els het geval: 'Het werk dat ik normaal op twee dagen doe, spreid ik nu over zes kortere dagen. Er is helemaal geen tijdsdruk, die mij normaal wel goed doet. Je hebt een schijnbaar eindeloze zee aan tijd.' 

Geen examenrooster

Meer dan de helft van de deelnemers stelt studeren meer uit. Drie van de getuigende studenten vinden het ook moeilijk om zich voor te bereiden zonder examenrooster (deze interviews werden afgenomen voor 30 april, red.). 'Ik wacht echt op mijn examenrooster', zegt Eva. 'Wanneer ik weet hoeveel dagen er tussen mijn examens zitten kan ik een planning maken en dat zal me zeker rustiger maken.' 

Iris vertelt dat ze in de paasvakantie aan één vak helemaal niet is toe geraakt: 'Ik hoop dat dat vak op een goede examendag valt.' Jorgens planning is in het water gevallen; hij had op basis van de eerdere planning al uitgerekend hoeveel dagen hij zou moeten studeren. 

In de enquête gaat 45% (helemaal) niet akkoord met de stelling Ik kan voldoende structuur in mijn dag aanbrengen. Tijs heeft zich na twee weken quarantaine kunnen herpakken en heeft een haalbare planning gemaakt: 'Ik was wat - inhaalbare - achterstand aan het oplopen. Daarop heb ik mijn standaarden verlaagd: als ik alleen in de voormiddag werk, dan denk ik dat ik er wel geraak. Bovendien sta ik vroeg op en is er de eerste twee uur van mijn dag niemand die me stoort.' 

Ook Els probeert de lat niet te hoog te leggen: 'Als ik goed gewerkt heb, dan kan ik altijd nog een extra taakje doen. Ik probeer niet te veel in te plannen zodat ik niet gedemotiveerd raak. Het lukt niet om hele dagen aan mijn thesis te werken.'

'Ik vind weblectures prima: je kan de snelheid aanpassen en terugspoelen als je iets gemist hebt'

Jorgen, student Burgerlijk Ingenieur

Voor kotstudenten die nu thuis zitten, brengt de verandering soms een inperking van vrijheid met zich mee: 'Op kot leef ik meer op mijn eigen ritme, ik eet pas nadat ik mijn taak heb afgewerkt. Nu valt het avondeten soms in het midden van het werken aan een taak', vertelt Iris. 

Pluspunten online les

Er zijn ook voordelen verbonden aan online onderwijs, aldus Jorgen: 'Ik vind de weblectures prima: je kan de snelheid aanpassen en terugspoelen als je iets gemist hebt. Het is alleen jammer dat de docent niet kan zien wanneer 'de aula' niet helemaal mee is.' Ook Iris geeft de tip om versneld te kijken mee. Ze probeert zich zoveel mogelijk aan haar normale uurrooster te houden, 'maar sommige proffen nemen de lessen op op het moment van de les, daardoor krijgen wij de les pas later'.

Een nadeel dat Tijs ervaart aan de opgenomen filmpjes is dat ze niet ingaan op de actualiteit: 'Sommige van de weblectures zijn van vorig jaar of het jaar daarvoor zelfs.' Hij mist ook het contact met de professoren: 'Soms wil je bijvoorbeeld iets vragen, maar is het te onnozel om daarvoor een mailtje te sturen.' 

Evenwicht 

Ondanks alles kunnen sommige studenten dankzij de coronacrisis van meer vrije tijd genieten. Tijs: 'Ik heb nu de tijd om dikke kanjers van boeken boven te halen. Op dat vlak is het alsof het vakantie is.' Iris volgt wekelijks Zumba-lessen via een livestream, 'eigenlijk een van de weinige dingen die nog voor regelmaat zorgen'. Ook Tijs heeft net als vele Belgen de wandelkriebel te pakken: 'Ik ontdek allemaal nieuwe kleine straatjes op mijn wandelingen.' 

Uit de enquête blijkt dat studenten nu vooral nood hebben aan gezelschap van hun medestudenten, meer dan bijvoorbeeld emotionele steun of advies. Alleen verloopt het sociaal contact niet altijd zoals gewild: 'Aan het begin van de lockdown had ik meer contact met mensen. Je merkt dat iedereen zich op den duur dood verveelt en dan heb je weinig meer te vertellen', merkt Jorgen. 'In een chatgesprek moet je dingen vaak drie keer herhalen en daar heb je ook niets aan. Ik ben heel graag bij andere mensen en dat mis ik echt: de uitstapjes naar andere steden, of het feesten.' 

De grens bestaat veel minder tussen universiteit en alles daarbuiten. 'Het is allemaal een beetje in elkaar over gevloeid', stelt Iris. Eva treedt haar bij: 'Over het algemeen gaat het studeren wel goed, maar alles is plots heel relatief. Als ik vandaag niet aan een taak ben toegekomen, dan doe ik het later wel.'