INTERVIEW ANIMATIE

'België heeft zoveel succesvolle animatie, maar heel weinig mensen weten dat'

Naar jaarlijkse traditie streek ook dit jaar het Internationaal Kortfilmfestival weer neer in Leuven. Op 6 december vond de prijs­uit­reiking plaats. Twee van de winnaars in de animatiewereld zijn Levi Stoops en Eleni Aerts.

Gepubliceerd
Leestijd: 5 min

Van 28 november tot 6 december vond het Internationaal Kortfilmfestival Leuven plaats. Zowel Levi Stoops als Eleni Aerts werden geselecteerd voor de Vlaamse Competitie Animatie, en wonnen een prijs. 

Levi Stoops is regisseur en scenarist, en studeerde aan het RITCS. 'Aanvankelijk wilde ik "film" studeren, maar bleek te jong te zijn voor het organisatorisch vermogen dat je nodig hebt op een filmset', geeft Levi toe. 'Uiteindelijk koos ik voor animatie'. Tussen 2022 en 2025 schreef en regisseerde hij twee kortfilms, waaronder Drijf, die verschillende prijzen won. Ook zijn nieuwe kortfilm Klonter viel in de prijzen op het Internationaal Kortfilmfestival in de categorie 'Vlaamse Competitie Animatie'. 

Eleni Aerts studeerde in juni af met een master in animatie aan het KASK en ging tijdens haar masterjaar op Erasmus naar Zwitserland. 'Ik had er veel goeds over gehoord en  Zwitserland is een mooi land. Daarnaast zag ik de films die op de school werden geregisseerd al op festivals lopen, en ik dacht dat ik daar wel uit kon leren.' Haar animatie Cold Bathroom, een verhaal over een vrouw die tegen een groeiende kikker in haar lichaam vecht, won het VAF Wildcard. 

Levi Stoops - Klonter

Heb je ooit overwogen om terug naar de filmsector te gaan? 
Levi Stoops: 'Ja, animatie is zeer niche en alles gebeurt binnenshuis. Dat kan klein aanvoelen. Je bent weinig in de echte wereld. Het is in die zin een echte nine-to-five. Maar voor opnames van het geluid kun je bijvoorbeeld wel heel ver gaan door op locatie op te nemen.'

Was het de eerste keer dat je op het Kortfilmfestival Leuven stond?
'Dit is mijn derde keer op het Kortfilmfestival. De eerste keer werd mijn afstudeerwerk geprojecteerd, en de tweede keer was het Drijf. Terugkomen in Leuven, maar ook op andere festivals in België, voelt heel verwelkomend aan.  Het is fijn als een festival jou een beetje volgt en je ziet groeien.'

Drijf heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder de publieksprijs op het kortfilmfestival van Leuven. Heb je met Klonter dezelfde ambities?
'Het zou vreemd zijn om dat niet te hebben. Met Drijf had ik eigenlijk geen verwachtingen, want dat was mijn eerste film. Ik werd van mijn sokken geblazen, zeker toen wij in Annecy belandden. Ik had het echt niet zien aankomen.'

'Het echte animatiewerk gebeurt door animatoren die wij aannemen'

Levi Stoops

'Klonter zou ik omschrijven als een minder strakke film. Ik verwacht dat de film moeilijker de jury’s en het publiek gaat overtuigen, hoewel de productiewaarde juist mooier is. Ook visueel gezien is hij mooier.'

Heb je het gevoel dat kortfilms of animaties worden ondergewaardeerd?
'Zeker en vast, en dat verbaast mij eigenlijk een beetje in België. We dragen bijvoorbeeld onze stripverhalencultuur in faam. In België zijn er ook zo veel succesvolle animatie­producenten. Vorig jaar werd Nicolas Keppens bijvoorbeeld genomineerd voor een Oscar. Er zijn heel weinig mensen die dat weten.'

Is er een bepaalde boodschap achter Klonter?
'Ik zie films eerder als een manier om mijn gevoelens te uiten. Ik geloof niet echt in een boodschap overbrengen en ik probeer niet echt een mening te geven. Mijn job is het weergeven van dingen die moeilijk zijn om over te brengen in woorden. De sociologische analyse laat ik aan de experten over.'

Hoe verloopt het productieproces van een animatiefilm?
'Het schrijfproces gebeurt in de vrije tijd. Weinig mensen worden betaald om te schrijven. De productie zelf is wel een full-time job. Op dat moment moet je even alles aan de kant zetten. Ik ben wel niet degene die animeert. Ik verzorg de storyboards en het verhaal, en trek de designs recht. Het echte animatiewerk gebeurt door animatoren die wij aannemen. Zij zijn het echte productieteam.'

Wat zijn jouw plannen voor de toekomst? 
'Er is een vaag idee om een animatieserie te maken voor volwassenen. Dat is geen simpel idee, want dat bestaat nog niet en het is een hele uitdaging om gefinancierd te worden. Met andere woorden: er is momenteel niets concreet gepland.'

Als je een tip zou kunnen geven aan iemand die in de animatiewereld belandt, wat zou het dan zijn?
'Mijn tip is om je te specialiseren zodat je in de sector kunt blijven werken. Daarnaast moet je op zoek gaan naar een manier om geld te verdienen, want enkel met het regisseren en schrijven zelf gaat dat niet lukken.'

Eleni Aerts - Cold Bathroom

'Met Cold Bathroom was ik op zoek naar een schoonheid in een tragedie.'

Is dit je eerste keer op Kortfilmfestival Leuven? 
Eleni Aerts: 'Het is de eerste keer dat ik er effectief naartoe ga. Vorig jaar maakte ik deel uit van de Sabam Pitch. Mijn vader heeft dan voor mij gepitcht aangezien ik in Zwitserland was, en ik heb toen dat geld gewonnen.'

Wat betekent het om de winnaar te zijn van de VAF Wildcard?
'Ik ben nog steeds in shock, maar ik ben er super blij mee. Het geeft vertrouwen van buitenaf dat ze geloven in wat ik maak. Ik animeer op een redelijk speciale manier en het is fijn om te zien dat ze het appreciëren en dat ik gewoon mijn ding kan blijven doen.'

Heb je het gevoel dat het winnen van een Award jouw carrière vooruit helpt?
'Ja, toch wel. Met de prijs die ik in Finland had gewonnen, heb ik op veel andere filmfestivals kunnen spelen omdat ze speciale programma's maakten voor de winnaars van dat festival zelf. Daar hebben veel mensen mijn film gezien en ik heb daar zo contacten kunnen leggen.'

'Je moet een manier zoeken om jezelf in balans te houden, anders wordt het chaos'

Eleni Aerts

Ben jij van mening dat animatie en/of kortfilms ondergewaardeerd worden door het grote publiek?
'Toch wel. Bij kinderen wordt het niet benadeeld, daar zie je het juist meer. Ik ben zelf bezig met meer volwassen thema's en daar heb ik wel het gevoel dat minder mensen komen opdagen. Kortfilms zijn dan weer helemaal anders. Maar om in de animatiewereld een serie te maken, moet je wel via de kortfilm geraken.'

De animatie Cold Bathroom vertelt het verhaal van een vrouw die tegen een kikker in haar lichaam vecht. Wat hoop je met die film te bereiken?
'Met Cold Bathroom was ik op zoek naar een schoonheid in een tragedie. Ik ben specifiek op zoek gegaan naar wat ik juist wou vertellen. Ik wou tonen dat als je al jouw gevoelens opkropt, die op een bepaald moment gaan losbarsten en heel jouw leven gaan overnemen. Je moet een manier zoeken om jezelf en die slechte gevoelens in balans te houden en daar niet tegen te vechten, want anders wordt het chaos.'

Heeft iets of iemand jou geïnspireerd voor het maken van de film?
'Een specifieke situatie eerder. Ik was aan het wandelen naar school, toen ik een platgereden kikker tegenkwam. Het zag er een beetje vies uit, maar op hetzelfde moment leek het op een still shot van een balletpose. Dat vond ik wel cool. Ik ben dan platgereden kikkers beginnen animeren en ik heb de shots achter elkaar gezet, wat leek op een dans van platgetreden kikkers. Dat was eigenlijk het startpunt van de film.'

Powered by Labrador CMS