DE VRAAG VAN DE MAAND BLOK

Wie verbetert je examens?

Wil jij weten wie met een rode pen door je examen gaat? Dat is niet alleen de professor van het vak. Wij geven je een snelcursus examens verbeteren.

Gepubliceerd
Leestijd: 1 min

De vraag van de maand

Elke maand beantwoordt Veto een studentikoze vraag. Wil jij dat we iets voor je uitzoeken? Stuur dan een mailtje naar veto@veto.be.

Nu de examens naderen, vraag jij je mis­schien af wie ze opstelt en, vooral, wie ze verbetert. Katrien Antonio, vicedecaan Onderwijs van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen, helpt je uit de nood. 

Ze legt uit dat examens opgesteld worden door een didactisch team. 'Dat kan bestaan uit één persoon bij kleinere opleidings­onderdelen, maar ook uit een groter team bij vakken met veel studenten.'

Tot dat team behoort in de eerste plaats de verantwoordelijke docent of titularis van het vak, aangevuld met andere docenten die bij het vak betrokken zijn, doctoraats­studenten uit het team van de professor en eventueel studiebegeleiders bij opleidingsonderdelen van de mijlpaal. 

'Houd best de zeven kalender­dagen na de bekendmaking van je resultaten vrij'

Katrien Antonio, vicedecaan Onderwijs (faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen)

Alle leden van dat team kennen de inhoud van het vak goed en maken onderling afspraken over wie welke examenvragen aanlevert. 'Zij komen samen om mogelijke examenvragen te bespreken.'

'De professor coördineert dat, geeft zelf input en controleert of alle leerdoelen zijn afgedekt in de examenvragen, zodat een evenwichtig examen ontstaat.' Die groep van proffen, doctoraatsstudenten en onderwijs­ondersteuners is ook betrokken bij het verbeterproces.

De verbetersleutel

De verbetering begint al bij het opstellen van een verbetersleutel of beoordelings­schema, vertelt Antonio. Daarin staat welke antwoorden verwacht worden of welke varianten mogelijk zijn, maar ook welke score gekoppeld kan worden aan elk onderdeel in de verbetersleutel. 

'Zodra zo’n verbetersleutel is afgesproken, dan kunnen verschillende leden van het didactisch team onder elkaar afspreken. Ze bespreken hoe ze dat examen gaan ver­beteren, wie welke vraag corrigeert en wie nog eens door de kopij gaat om het eindresultaat vast te stellen.'

Studenten kunnen die verbetersleutel niet rechtstreeks inkijken. Daarom is het belangrijk dat je naar het inkijkmoment gaat, waar je via de professor een verbeterde kopie van je examen te zien krijgt. Houd dus best de zeven kalenderdagen na de bekendmaking van je resultaten vrij. 

Powered by Labrador CMS